pdf

Vilkår og betingelser for utleier

Sist oppdatert 8. februar 2024
1. Introduksjon
1.1 Utleiervilkårene utgjør en juridisk bindende avtale mellom Vrbo og utleier. Virksomheten til Vrbo i Europa forvaltes av EG Vacation Rentals Ireland Ltd med adresse 25. St. Stephen's Green, 3rd floor, Dublin 2, D02 XF99, Irland og organisasjonsnummer 673084. («Vrbo» «vi» «våre» «oss»). Vrbo er et indirekte datterselskap av Expedia Group, Inc. («Expedia») i USA. Vrbo tilbyr en online plattform og ulike verktøy, tjenester og funksjoner gjennom denne plattformen som gjør det mulig for utleiere og forvaltere å annonsere for ferieboliger, og som gjør det mulig for feriegjester å velge ferieboliger og kommunisere med utleiere og forvaltere (samlet «Tjenestene»). Tjenester leveres via landsspesifikke nettadresser, eller de av Vrbo Group sine tilknyttede selskaper og tredjeparter som Vrbo Group har distribusjonsavtaler med, inkludert via portalen www.vrbo.com/no-no eller Vrbos plattformer eller systemer og også via mobile applikasjoner (for mobiltelefon, nettbrett og andre enheter eller grensesnitt) (samlet, «Portalen»). Betaling for bookinger gjennom Portalen («Betalingstjenester») håndteres av tredjeparts betalingsleverandører og/eller Vrbo eller andre Vrbo-grupper (som definert nedenfor), tilknyttede selskaper avhengig av valuta. («Vrbo Payments») tilbudt i tillegg til tredjeparts betalingsleverandører. Betalingsservice er underlagt vilkårene og betingelsene for disse tredjeparts betalingsleverandørene, og når det gjelder Vrbo Payments, underlagt Avtalen om innkreving av oppholdsskatt. For å gjøre det enklere å definere (men ikke ellers) hvor vi bruker begrepet «Vrbo Group» i disse vilkårene og betingelsene, refererer vi til Expedia, Vrbo og hvert av deres datterselskap og tilknyttede selskaper.
1.2 Disse vilkårene («utleiervilkårene») regulerer forholdet mellom Vrbo og enhver annen part som får tilgang til eller bruker Portalen til å tilby eller legge inn ferieboliger til leie, inkludert boligutleiere, leietakere og forvaltere, (samlet omtalt «utleiere» eller «du/dere»).
1.3 Hvis utleier er et firma, partnerskap eller en annen enhet, vil personen som bruker denne Portalen og/eller samtykker til utleiervilkårene på vegne av utleier ved slik bruk/samtykke bekrefte at han/hun har fullmakt til å binde enheten til utleiervilkårene.
1.4 Med mindre man kan inngå juridisk bindende avtaler, tillater ikke Vrbo at man registrerer seg på denne Portalen. Hvis du registrerer deg som en forretningsenhet, bekrefter du at du har myndighet til å godta disse utleiervilkårene på vegne av enheten. Hver utleier garanterer at all informasjon som sendes til oss og Portalen i forbindelse med registrering av utleier er korrekt. Hver utleier samtykker videre til å umiddelbart gi beskjed via Portalen (ved bruk av «Kontakt oss» skjema) om eventuelle oppdateringer til tidligere innsendt informasjon.
1.5 Vrbo kan endre utleiervilkårene når som helst, for eksempel på grunn av teknisk utvikling, endringer i sin forretningsvirksomhet, ved nye eller endrede eller utgåtte varer eller tjenester, eller på grunn av relevante lovendringer. Du vil bli varslet innen 15 dager om eventuelle endringer eller vår oppsigelse av disse utleiervilkårene. Vi vil varsle deg om endringer eller oppsigelse av utleiervilkårene via en e-post. Du bør besøke vår nettside regelmessig for å se de oppdaterte utleiervilkårene som er bindende for deg.
1.6 Utleiere som bryter utleiervilkårene kan få suspendert sin tilgang til og bruk av Portalen og få fjernet ferieboligannonser fra Portalen, etter at et forvarsel er gitt. Dette er i tillegg til alle andre rettslige virkemiddel som Vrbo kan benytte i henhold til disse vilkårene, eller på annen måte tilgjengelige for Vrbo.
1.7 Vrbo har en nulltoleransepolicy for diskriminerende handlinger (inkludert, men ikke begrenset til, rase, etnisitet, religion, nasjonalitet, funksjonshemming, kjønn, kjønnsidentitet eller seksuell legning), trakassering eller vold, og vi vil kunne fjerne enhver feriegjest og/eller utleier/forvalter fra vår nettside som utøver eller fremmer slik oppførsel. Vrbo forbeholder seg retten til å håndheve denne policyen etter eget skjønn og med grunnlag i at sikkerheten eller ferieboligen til utleiere og feriegjester er i fare.
2. Portalen er kun en markedsplass
2.1 Denne Portalen er en markedsplass som lar utleiere annonsere én eller flere ferieboliger til leie («feriebolig») i ulike prisformat til potensielle feriegjester (og alle personer navngitt i bookingen) («feriegjest» og når omtalt sammen med en utleier «Brukere»). Vi kan også tilby elektronisk booking eller andre verktøy eller tjenester som tillater utleiere og feriegjest å kommunisere med hverandre og inngå leieavtaler eller andre transaksjoner.
2.2 Portalen tilbyr et sted for brukere å samhandle med hverandre. Leieavtaler inngås kun mellom feriegjester og utleier. Vrbo er ikke og blir ikke part i noen avtaleforhold mellom feriegjester og utleier, og er i kraft av sin stilling som markedsplass på nettet ikke forpliktet til å megle mellom feriegjester og utleier i tilfelle eventuelle tvister oppstår mellom dem. Du anerkjenner og godtar at feriegjester og utleier vil være ansvarlig for å utføre forpliktelsene til slike avtaler, at Vrbo ikke er part i slike avtaler, og at, med unntak av Vrbo Payments’ forpliktelser i henhold til Avtalen om innkreving av Oppholdsskatt, Vrbo (inkludert alle datterselskaper) frasier seg ethvert ansvar som oppstår som følge av eller relatert til slike avtaler. Dette gjelder selv om Portalen gjør det enklere å bestille en feriebolig eller bruk av andre verktøy, tjenester eller produkter, da Vrbo ikke er part i leieavtaler eller andre avtaler mellom feriegjester og utleiere, og utleier ikke anses som Vrbos tjenesteleverandører. Vrbo er ikke arrangør eller forhandler av reisepakker under direktiv (EU) 2015/2302.
2.3 Utleierne kan enten være individuelle ferieboligutleiere som handler på forbruker til forbruker-basis, eller forvaltere som driver på næringsdrivende- til-forbrukerbasis. Hvis du inngår en leieavtale med en feriegjest på forbruker til forbruker-basis, vær oppmerksom på at forbrukerlovgivningen ikke gjelder for kontrakten med en feriegjest. Utleierne er eneansvarlig for å avgjøre hvorvidt de opererer som forbruker eller bedrift, og for eventuelle representasjoner de gjør til feriegjester med hensyn til deres status.
2.4 Ansvarsforhold i henhold til gjeldende lover og regler: utleiere og feriegjester samtykker til at de er ansvarlige for, og aksepterer å etterleve, alle lover, regler og forskrifter som gjelder for deres bruk av Portalen, deres bruk av verktøy, tjenester eller produkter som tilbys via Portalen, og enhver transaksjon som de deltar i på Portalen eller i forbindelse med deres bruk av Portalen. Utleiere samtykker videre til at de er ansvarlige for, og aksepterer å etterleve, alle lover, regler og forskrifter som gjelder for annonsering av deres feriebolig til utleie og forretningsførsel, inkludert men ikke begrenset til, alle lover, regler og forskrifter eller øvrige krav som knytter seg til beskatning, kredittkort, informasjonssikkerhet, personvern, tillatelser, krav knyttet til reguleringsplan eller tillatelser, offentligrettslige krav, krav til helse, miljø og sikkerhet, og etterlevelse av all lovgivning vedrørende anti-diskriminering og husleielovgivning og andre gjeldende restriksjoner på ferieboligen. Vær oppmerksom på at i visse tilfeller kan det oppstå situasjoner hvor vi er forpliktet til å oppgi informasjon knyttet til annonserte ferieboliger, selv om vi ikke er part i noen utleietransaksjon og, i den grad det er lovmessig tillatelig, ikke påtar oss noe ansvar for juridisk eller forskriftsmessig overholdelse av bestemmelser knyttet til ferieboliger annonsert på Portalen. Dette kan være for å etterkomme forespørsler fra myndigheter og/eller regulatoriske myndigheter (inkludert skattemyndigheter), for eksempel i forbindelse med nasjonale eller internasjonale etterforskninger, rettstvister eller forvaltningsprosesser. Utleiere er ansvarlige for nøyaktigheten av informasjonen som blir gitt til Vrbo. Spesielt forplikter utleiere seg til å aktivt og umiddelbart sørge for at informasjonen som blir gitt til Vrbo er fullstendig, nøyaktig og oppdatert til enhver tid. Hvis Vrbo blir oppmerksom på at en utleier har gitt unøyaktig, ufullstendig eller utdatert informasjon, vil Vrbo be utleieren rette opp denne situasjonen innen den tidsperioden som er angitt i gjeldende lovgivning, og uten unødig opphold dersom ingen slik spesifikk tidsperiode er angitt. Hvis utleieren ikke retter opp eller fullstendiggjør denne informasjonen, kan Vrbo suspendere leveringen av sin tjeneste, suspendere betalinger og/eller iverksette andre tiltak det har adgang til i henhold til lov inntil denne forespørselen er imøtekommet.
Utleiere som mottar kredittkort-, bank- eller annen betalingsinformasjon fra feriegjester, samtykker til å håndtere og sikre slik informasjon på en forsvarlig måte i samsvar med gjeldende lovkrav, bransjenormer eller lignende for kredittkortbransjen og/eller operasjonsregler til betalingsnettverk og/eller Vrbos informasjonssikkerhetsbestemmelser, og samtykker videre til at slik informasjon skal kun samles inn og brukes i forbindelse med en autorisert reservasjon fra feriegjester, og ikke noen andre formål.
2.5 Utleiere erkjenner at de til enhver tid er ansvarlig for å være i samsvar med gjeldende lover og regler, i henhold til all form for rabatter, besparelser, andre kampanjer og/eller meldinger om prisreferanser i deres annonsedetaljer på Portalen som er ytterligere beskrevet i retningslinjene for rabatt og kampanjer. Utleierne skal holdes ansvarlig for bøter, skader, kostnader, tap, forpliktelser, gebyrer, straffer og utgifter som er pådratt Vrbo som følge av brudd av utleiervilkårene i gjeldende lov og regler, i samsvar med det overnevnte.
3.Ferieboligannonser
3.1 I tråd med utleiervilkårene kan utleier avtale med Vrbo å annonsere en spesifisert annonse på Portalen, gjennom en provisjonsbasert annonse («provisjonsbasert annonse»)eller et årsabonnement for annonser («årsabonnement for annonser») (samlet omtalt «annonser»).
3.2 Hvis du registrerer deg som utleier på Portalen, vil du motta «utleier»-nyhetsbrevet, som er en integrert del av tjenestene vi leverer. Vi og Vrbo Group kan tilby ulike nyhetsbrev fra tid til annen, for å forbedre tjenesten som vi eller Vrbo Group tilbyr. Utleier kan reservere seg mot å motta markedsføringshenvendelser enten på tidspunktet de registrerer seg, eller ved å bruke vårt Kommunikasjonssenter, selv om det kan ta noe tid før innstilingene trer i kraft.
3.3 Vilkår for utleiere
3.3.1 For å lage en annonse må utleiere etterleve de vilkår beskrevet i dette avsnittet, (og andre krav som har blitt varslet til utleier av Vrbo fra tid til annen innen rimelig tid).
3.3.2. Det er et krav om nettbasert booking og betaling for alle annonser. Utleier forplikter seg til å håndtere kommunikasjon, henvendelser og reservasjoner gjennom Vrbos plattform og verktøy.
3.3.3 Betalinger til Vrbo kan foretas med direkte debitering/autogiro, bankoverføring, kredittkortbetaling eller en annen betalingsmåte som er forhåndsgodkjent av Vrbo. Perioden for forhåndsvarsel for enhver SEPA Direct Debit forkortes til 1 dag. Alle bank- og andre avgifter knyttet til en betaling skal betales av utleieren.
3.3.4 Merk at utleiere som er kvalifiserte forvaltere kan søke om å inngå en særskilt annonseringsavtale for forvaltere med Vrbo.
3.3.5 Vrbo forbeholder seg retten til å avslå å annonsere enhver feriebolig som anses å kunne medføre et brudd på, eller være forbundet med et brudd på, en eller flere bestemmelser i utleiervilkårene.
3.3.6 Utleier forplikter seg til å gi korrekte og oppdaterte opplysninger om enhver annonse (inkludert beskrivelse, pris, skatter og avgifter og avbestillingspolicy), og skal ikke pålegge feriegjester andre betingelser enn de som er beskrevet i annonsen. Manglende etterlevelse av de forpliktelsene som følger av disse utleiervilkårene kan føre til at utleier blir permanent utestengt fra Portalen og fra våre samarbeidspartneres nettsteder, som beskrevet her. Du kan klage på enhver slik avgjørelse ved å kontakte Kundeservice eller via Dashbordet (som definert nedenfor).
3.4 Ytterligere vilkår for provisjonsbaserte annonser
3.4.1 Hver enkelt provisjonsbaserte annonser kan gjøres uten noen forhåndsbetaling, men til gjengjeld vil det påløpe provisjon som tilsvarer (i) en prosentvis andel av leiesummen (inkludert eventuelle gebyrer krevd fra utleier) som betales av feriegjester for hver booking opprettet via Portalen, som beskrevet i abonnementsløsningen og (ii) et behandlingsgebyr knyttet til elektronisk betaling og en tredjeparts betalingsformidler (samlet omtalt «Provisjonen»). Vrbo forbeholder seg retten til å endre Provisjonen, og utleier skal informeres minst 30 dager før den nye Provisjonen blir gjeldende. Den nye Provisjonen blir ansett akseptert av utleier dersom utleier ikke fjerner annonsen innen den nye Provisjonen blir gjeldende.
3.4.2 Beregningsgrunnlaget for Provisjonen skal ikke inkludere skatter eller betaling for andre produkter eller tjenester som kjøpes av feriegjesten og er krevd av Vrbo, slik som forsikringsprodukter. Det er utleiernes plikt å nøyaktig angi hva de ulike delbetalingene fra feriegjester knytter seg til.
3.4.3 En beskrivelse av gjeldende avgift som påløper hver provisjonsbaserte annonser gjøres tilgjengelig under fanen «Annonsere feriebolig» på Portalen (når det er allment tilgjengelig). Det kan gjøres unntak for integrerte forvaltere.
3.4.4 Alle provisjonsbaserte annonser kan underlegges ytterligere vilkår og krav, som nærmere angitt i forbindelse med registrering av slik annonse (herunder krav fra tredjepartsleverandører).
3.4.5 Innkreving og behandling av betalinger fra feriegjester, og videreformidling av beløpet til utleier blir administrert enten (1) gjennom Vrbos tredjeparts betalingsformidlere, (2) via Vrbo Payments (ved hjelp av en tredjeparts betalingsformidler), eller, (3) slik tilfellet er for enkelte integrerte utleiere, gjennom utleiers egen tredjeparts betalingsformidler. Utleier erkjenner og aksepterer at, med unntak av Vrbo Payments-forpliktelser i henhold til Avtalen om innkreving av Oppholdsskatt, har ikke Vrbo noen kontroll over eller ansvar for korrekt betaling av bookingen. Selv om Vrbo kundeservice i visse tilfeller kan, yte assistanse til feriegjester angående spørsmål knyttet til betalinger, har Vrbo ikke noe ansvar med hensyn til korrekt betaling av bookingen.
3.4.6 Provisjonsbaserte annonser kan vises på andre nettsteder innenfor Vrbo- Group og på nettstedene til distribusjonsfirmaer som Vrbo har inngått avtaler med, i den grad slike nettsteder muliggjør elektronisk betaling. Vrbo gir imidlertid ingen garanti for annonsering bortsett fra på Portalen der utleieren opprinnelig registrerte sin annonse og innen rammene for Vrbos rett til å publisere en annonse eller ikke.
3.4.7 Provisjonsbaserte annonser blir vist på Portalen på ubestemt tid, men Vrbo forbeholder seg retten til når som helse å fjerne eller nekte å publisere en hvilken som helst annonse. Utleier kan også suspendere eller fjerne sine annonser når som helst gjennom sitt dashbord eller ved å kontakte kundeservice.
3.4.8 Endring av en annonse fra en abonnementsbasert annonse til provisjonsbasert annonse er bare mulig ved slutten av abonnementsterminen for hver annonse. Endring fra provisjonsbasert annonse til abonnementsbasert annonse er ikke tillatt.
3.5 Ytterligere vilkår for abonnementsbaserte annonser
3.5.1 For å kjøpe en abonnementsbasert annonse må utleieren foreta en booking ved bruk av Portalens elektroniske bookingskjema og betale Vrbo gebyrene for den aktuelle annonsen, som kan bli avvist eller godtatt av Vrbo («Publiseringsgebyr»). Prisen for en abonnementsbasert annonse er spesifisert i listen med gjeldende priser på Portalen. Du har rett til å gå fra disse Brukervilkårene (avtalen) i angrerettsperioden. Angrerettsperioden er fjorten kalenderdager fra datoen for inngåelsen av disse Brukervilkårene. Dersom du har bestilt en fysisk vare, løper angrerettsperioden fra den dagen du får varen i fysisk besittelse. Dersom du ombestemmer deg under angrerettssperioden, kan du gå fra Brukervilkårene ved å varsle oss som angitt i punkt 16, og vi vil refundere (hvis aktuelt) eventuelle betalte beløp, inkludert kostnader for billigste leveringsalternativ, så snart som mulig, og innen fjorten kalenderdager. For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender varsel før angrerettsperioden utløper. Vi foretar tilbakebetalingen med det samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt. I alle tilfeller vil du ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen. Dersom du har anmodet om at utførelsen av en tjeneste skal påbegynnes før angrerettsperioden utløper, skal du betale oss et beløp som står i forhold til det som er utført eller levert fram til du varslet om at du ønsket å gå fra avtalen, sammenlignet med full oppfyllelse av avtalen. Vrbo godtar ikke nye abonnementsbaserte annonser og vil kun godkjenne fornyelse av tidligere abonnementsbaserte annonser.
Ved å sende inn et bookingskjema garanter utleieren at informasjonen han/hun har oppgitt til Vrbo er korrekt og i samsvar med utleiervilkårene.
3.5.2 Abonnementsannonser som er solgt av Vrbo løper for den terminen som ble valgt av utleieren på bookingskjemaet («Opprinnelig annonseringsperiode»). Denne perioden starter på den datoen utleieren sender inn hele eller første betaling (slik det er avtalt) av Publiseringsgebyr («Kjøpsdatoen») og utløper den siste datoen av terminen valgt av utleieren («annonseringsperiode»), med mindre den fornyes som beskrevet nedenfor. Hvis f.eks. Kjøpsdatoen for et årsabonnement er 1. juli, vil annonsen utløpe 30. juni følgende år (med mindre den fornyes som beskrevet nedenfor).
3.5.3 Abonnementer fornyes automatisk og løpende med samme termin som den Opprinnelige annonseringsperioden («Fornyet annonseringssperiode»). Spesielle rabatter gitt ved Opprinnelig annonseringssperiode vil ikke bli innvilget ved fornyet annonseringsperiode. Den automatiske forlengelsen av annonseringsperioden kan deaktiveres når som helst innen utløpet av den Opprinnelige annonseringsperioden eller den dagjeldende Fornyede annonseringsperioden ved hjelp av «Deaktiver automatisk forlengelse»-linken eller ved å informere Vrbo ved å ta kontakt med oss. For å unngå enhver tvil, vil enhver deaktivering kun tre i kraft ved utløpet av den Opprinnelige annonseringsperioden eller i den Fornyede annonseringsperioden der deaktiveringen tar sted. Vi vil automatisk bruke din valgte betalingsmåte for å belaste enhver fornyelse av annonsen, (og du gir herved ditt samtykke til slik belastning ved fornyelse.)
3.5.4 Hvis en utleier betaler for en abonnementsannonse, men ikke fullfører opprettelsen av annonsen eller annonsen ikke vises på Portalen av en annen grunn, vil krav om tilbakebetalings av Publiseringsgebyr bli vurdert av Vrbo. Dette er kun tilgjengelig dersom krav fremsettes av utleieren ved å kontakte Vrbo kundeservice i løpet av de første tre (3) månedene etter den aktuelle kjøpsdatoen («Første 3 Måneder»), og under forutsetning av at: (i) den relevante annonsen ikke har blitt vist på Portalen i løpet av de Første 3 Månedene, og (ii) det faktum at annonsen ikke vises på Portalen i løpet av de Første 3 Måneder ikke er et resultat av at utleieren unnlot å ta de steg som Vrbo krever i forbindelse med fullføringen av annonsen på nett.
3.5.5 Publiseringsgebyr blir ikke refundert dersom utleier sier opp avtalen eller ønsker å fjerne en annonse før utløpet av abonnementsperioden.
4. Bruk av tjenesten
4.1 Etter registrering blir utleier gitt en brukerprofil hvor de opplysninger utleier oppgir, samt informasjon knyttet til til utleiers annonser, blir registrert og hvor alle ferieboliger som tilbys for utleie av vedkommende utleier spesifiseres («Dashbordet»). Ved bruk av våre Tjenester og Portal vil du ha tilgang til informasjon som er gitt eller generert av deg, samt informasjon om ferieboligen din som er samlet eller generert av Vrbo, såfremt slik informasjon generelt er tilgjengelig i Dashbordet. Informasjonen i Dashbordet vil som et minimum omfatte informasjon om ferieboligen din og feriegjesters opphold i ferieboligen. All slik informasjon vil også være tilgjengelig for Vrbo. Vrbo kan bruke slik informasjon til å drive Portalen, levere Tjenestene, og optimalisere og forbedre vår Portal og våre Tjenester. I tillegg kan Vrbo dele denne informasjonen med tredjeparter i forbindelse med fortsatt bruk av Tjenestene og Portalen, og som ellers angitt i disse utleiervilkårene.
4.2 Dashbordet har en rekke forskjellige funksjoner som hjelper utleiere å administrere sine ferieboliger gjennom Portalen. Disse funksjonene og selve Dashbordet gjøres tilgjengelig «som de er», og Vrbo garanterer ikke at Dashbordet eller dets funksjoner vil være fullstendige eller feilfrie.
4.3 «Bestilling på Internett»-funksjonen for annonser tillater feriegjester å bestille ferieboligen elektronisk. Elektroniske betalingstjenester på nett gjør det mulig for feriegjester å betale utleieren via en elektronisk betalingsportal som administreres av Vrbo-betalingstjeneste eller en tredjepart betalingsformidler. Dersom Vrbo-betalinger anvendes gjelder Avtalen om innkreving av Oppholdsskatt. Ved betaling på nett gjelder enten vilkårene til tredjepart betalingsformidleren og/eller Avtalen om innkreving av Oppholdsskatt. Utleier bekrefter og samtykker til at (med unntak av Vrbos betalingsforpliktelser under Avtalen om innkreving av Oppholdsskatt), Vrbo ikke har noen kontroll over eller ansvar for tjenestene til tredjeparts betalingsformidlere.
4.4 Gjennom Dashbordet har utleieren tilgang til feriegjesters Brukeranmeldelse av utleierens ferieboliger, og utleieranmeldelse som er tilgjengelige for en feriegjest som har kontaktet utleieren.
4.5 Ved å legge ut innhold på Portalen, gir utleieren, Vrbo, Expendia, Vrbo Group og de tilknyttede selskap, for varigheten av de rettslige rettighetene i innholdet, og gradvis for varigheten av publikasjonen på Portalen eller andre medier, i henhold til denne avtalen, en royaltyfri, fullt betalt, ugjenkallelig, overførbar og fullt underlisensierbar (gjennom flere nivåer), rett og lisens til deres immaterielle rettigheter, inkludert men ikke begrenset til opphavs- og varemerkerettrettigheter til innholdet for Autoriserte formål som definert og angitt nedenfor. Disse lisensrettighetene omfatter, men er ikke begrenset til, retten til å bruke, kopiere, reprodusere, endre, tilpasse, publisere, oversette, lage bearbeidede verk fra, distribuere, offentlig vise og fremføre alt innhold som utleieren har lagt ut eller sendt inn til Portalen, over hele verden for ethvert formål, i hvilket som helst medium eller form som hittil er kjent eller senere utviklet. Videre har Vrbo rett til å bruke utleierens navn i tilknytning til ethvert slikt innhold. Eierskapet til alt innholdet forblir imidlertid hos utleieren.
i) Med «Innhold» menes all tekst, beskrivelser, anmeldelser, fotografier, bilder, lyd- eller videoopptak og all annen informasjon som utleieren legger ut i Portalen.
ii) «Autoriserte formål» består av reprodusering, oversettelse, distribuering, publisering, offentlig visning og utgivelse av innholdet på Portalen/nettsteder, og i markedsføringsmaterialet og innsatsen til Vrbo, Expedia, og datterselskaper og andre tilknyttede selskap med annonse og markedsføring av feriebolig som formål enten av dem eller på tredjeparters nettsteder, og oppfyllelse av enhver avtale mellom Expedia, Vrbo, og/eller deres tilknyttende datterselskaper eller andre tilknyttende selskaper som formål.
Feriegjester og utleiere kan legge inn anmeldelse på Portalen. Feriegjester som har bestilt gjennom nettstedet, kan også legge inn sine egne anmeldelser av utleiers ferieboliger («feriegjesters anmeldelser») på Portalen. Utleieren får muligheten til å se omtalene og svare på dem (en «utleierrespons»). Utleierne vil også bli gitt muligheten til å vurdere feriegjestens opphold («utleierens anmeldelser»). Utleier garanterer at enhver anmeldelse som er lagt ut, må være i samsvar med våre Retningslinjer for innhold. Vi forbeholder oss retten (men ikke forpliktelsen) til å gjøre utleiers vurderinger tilgjengelig for andre utleiere som feriegjester kontakter via vår side. Utleieren kan ikke videre avsløre, gjøre ytterligere bruk av eller referanse til slike utleieranmeldelser uten å ha uttrykkelig samtykke fra feriegjester til å avsløre eller bruke det. Vær oppmerksom på at Vrbo ikke verifiserer, og har heller ikke realistisk mulighet til å verifisere nøyaktigheten eller på annen måte vurdere Anmeldelser eller utleieranmeldelser. Utleieranmeldelser kan ikke brukes til å ekskludere eller diskriminere personer. Som følge av Vrbo sin status som nettstedsleverandør kan de fjerne innholdet hvis de blir gjort oppmerksom på eller blir varslet om at innholdet er ulovlig. Vrbo er ikke forpliktet til å slette innholdet fra tredjeparter, med mindre de blir oppmerksom på eller blir varslet om at innholdet er ulovlig. Etter varsel til utleieren, kan Vrbo videre nekte å legge ut innhold eller å fjerne anmeldelser som ikke er i samsvar med våre Retningslinjer for innhold. Utleier har rett til å klage på vedtak om å fjerne enhver form for innhold ved å kontakte kundeservice.
Flere detaljer om anmeldelser er tilgjengelig i våre Retningslinjer for innhold.
Vrbo frasier seg ellers uttrykkelig ethvert ansvar for enhver feriegjests omtale, utleieranmeldelse eller utleierrespons underlagt sine forpliktelser i henhold til webhosting-statusen (for eksempel sletting av innhold som er meldt som ulovlig). Vi vil ikke redigere eller på annen måte endre anmeldelser på feriegjesters eller utleiers vegne. En feriegjest eller utleier kan kontakte kundeservice for å fjerne sin publiserte gjennomgang.
4.6 Vrbo krever at alt Innhold (inkludert Brukeromtaler, utleierkommentarer, utleieromtaler og annen kommunikasjon som sendes via Vrbos systemer, er i overensstemmelse med Retningslinjer for innhold, og Vrbo kan nekte publisering av kommunikasjon som ikke er i samsvar. Dersom noe Innhold eller annen kommunikasjon som ikke overholder Retningslinjer for innhold vises på Portalen, skal Vrbo, uten å gi avkall på andre tilgjengelige rettsmidler, ha rett til å øyeblikkelig fjerne fra Portalen slikt Innhold eller annen kommunikasjon. Utleier har rett til å klage på vedtak om å fjerne enhver form for Innhold ved å kontakte kundeservice.
4.7 All kommunikasjon som sendes via Portalen (og verktøy som tilbys gjennom Portalen) er tilgjengelig for feriegjester og utleier som tar del i kommunikasjonen, og vil kunne ses av Vrbo Group- ansatte og representanter. Dette er for at de skal kunne etterleve deres forpliktelser som følge av deres webhosting-status, og for å være i tråd med utleiervilkårene. Utleier bør skrive ut en kopi av viktige meldinger for oppbevaring – for eksempel kvitteringer og bookingbekreftelser.
4.8 Meldinger som sendes via Vrbos systemer, skal bare omhandle reelle bookinghenvendelser. Vi tolererer ikke søppelpost eller uoppfordret kommersiell elektronisk kommunikasjon av noe slag. Det er forbudt å misbruke Vrbos systemer, for eksempel ved å sende uoppfordret reklame (søppelpost) eller utlevere personlig informasjon om brukere til tredjepart, med mindre du har brukerens uttrykkelige samtykke. E-post og Portal-anbefalinger som sendes via “Anbefal denne portalen”-funksjonen må bare sendes med mottakerens samtykke. Du samtykker til at du skal beskytte andre brukeres personlige opplysninger i samsvar med gjeldende lover og bestemmelser, og i alle tilfeller med en rimelig standard av aktsomhet, og du påtar deg alt ansvar for misbruk, tap eller uautorisert overføring av slik informasjon.
4.9 Utleiere og feriegjester er alene ansvarlig for innholdet i kommunikasjonen med hverandre.
4.10 Feriegjester kan bli belastet et tjenestegebyr ("tjenestegebyr") for bruken av de ulike nettverktøyene, -tjenestene og -funksjonene som er tilgjengelige gjennom plattformen, som gjør at feriegjester kan booke og kommunisere med utleiere og forvaltere. Tjenestegebyret hjelper Vrbo med å tilby en tryggere og sikrere bookingopplevelse. Fordelene knyttet til den bruken omfatter sikker kommunikasjon inkludert en Vrbo-konto, filtrerte søkeresultater basert på feriegjestenes preferanser, gjesteanmeldelser i henhold til Vrbos vertsstatus samt forskjellige garantier for trygg og sikker booking. Tjenestegebyret skal betales av feriegjester som booker annonser som stammer fra Vrbo-plattformen, ved å bruke Vrbo-betalingsprosessen. tjenestegebyret beregnes som én prosent av den totale utleieprisen (som kan inkludere ytterligere gebyrer og depositum som kan bli krevd av utleieren). Tjenestegebyret, pluss eventuelle skatter som kreves for gebyret av den aktuelle jurisdiksjonen, vises til feriegjestene når de booker og før betaling. Avhengig av lovene i jurisdiksjonen der feriegjesten og/eller utleieren bor, kan tjenestegebyret være underlagt (eller inkludere) mva, Oppholdsskatt og andre slike indirekte skatter. Utleiere samtykker til å ikke oppfordre eller gi feriegjester råd om hvordan å omgå tjenestegebyret som belastes av Vrbo.
5. Annonsedetaljer og tjenester
5.1 Vrbo tilbyr per dags dato én type årsabonnement.
5.2 Det skal vises én (1) feriebolig i en annonse. Hvis utleieren velger å vise «Annonsering av Flere Enheter», skal slike annonser av Flere Enheter være på samme fysiske adresse som en del av annonsen.
5.3 Opptil femti (50) bilder av en feriebolig kan vises per annonse. En forenklet versjon av annonsen vises på Portalens søkeside i form av et miniatyrbilde av ferieboligen med en lenke til en helsides annonse.
5.4 Vrbo har implementert tjenesten Google Translate på Portalen. Utleiere kan bruke denne tjenesten gratis for oversettelse av annonser. Utleier erkjenner og godtar at dette er et statisk maskinoversettelsessystem som ofte gjør feil. Utleieren må selv kontrollere oversettelsen og rette alle feil. Vrbo har ikke ansvar for nøyaktigheten til Google Translate eller andre forhold knyttet til tjenesten. Utleier godtar at Google Translate tilbys under Googles vilkår, og utleier anbefales å lese disse vilkårene før bruk av Google Translate.
5.5 Vrbo krever at alle utleiere kontrollerer plasseringen av deres annonse på dashbordet. Dette inkluderer å bruke informasjon fra Google Maps for å plassere annonser riktig på kartet og i regionale søk. Utleier godtar at Google Maps tilbys under Googles vilkår, og Vrbo skal ikke være ansvarlig for Google Maps funksjon, nøyaktighet, eller andre forhold knyttet til tjenesten. Utleier erkjenner og godtar at Google Maps' tjeneste ikke er feilfri, og at utleieren sikrer at ferieboligens riktige plasseringen vises av Google Maps når tjenesten brukes.
5.6 Vrbo bruker også Google Analytics (og andre analyseplattformer) til å samle statistikk om bruk av Portalen. Det er flere detaljer i Personvernerklæringen og Retningslinjene for informasjonskapsler, og i Googles egen personvernerklæring. Google kan aggregere dataene de samler inn gjennom sine ulike tjenester, inkludert Google Analytics, Google Translate, Google Maps og andre Google-tjenester, inkludert YouTube. Utleier aksepterer at Vrbo Group ikke har noen kontroll over Googles datainnsamling.
5.7 Utleier kan aktivere en gratis SMS-tjeneste, som informerer utleieren om alle henvendelser fra feriegjester og booking-forespørsler om annonser. Utleier forstår og godtar at SMS er ikke 100 % pålitelig og kan være utsatt for tilkoblings- og blokkeringsproblemer som er utenfor Vrbos kontroll. I tillegg kan bruk av SMS-meldinger, særskilt ved reising, medføre ekstra kostnader for utleiere fra tele- og nettselskaper som utleier godtar ved å registrere seg for SMS-tjenesten. Utleier forstår og godtar at SMS-meldinger kan overvåkes og utleveres i henhold til Portalens Personvernerklæring.
6. Rangering og visning i Søkeresultater
Vrbo kan ikke garantere at en annonse vil vises i en spesifikk rekkefølge i søkeresultater på en Portal. Din rangering vil bli bestemt av flere faktorer, inkludert beliggenhet, søkerelevans og tilbakemeldinger fra feriegjester. På søkeresultatsiden viser vi vår standard sortering, men feriegjester kan velge hvordan søkeresultatene skal sorteres og bruke filteralternativer for å prioritere reslutater basert på deres preferanser, slik som pris, anmeldelsesscore fra tidligere feriegjester eller andre kriterier. Du kan lære mer om hvordan vi sorterer søkeresultater her. I søkeresultatene viser vi også noen ganger betalte annonser. Slike reisealternativer er tydelig merket som "Annonse" eller tilsvarende for å skille dem fra andre reisealternativer.
7. Andre betalte tjenester
7.1 Vrbo gjør tilgjengelig, og kan fra tid til annen legge til eller fjerne ekstra betalt for tjenester som utleiere eller feriegjester velger å benytte seg av («Tilleggsbetalte tjenester»). Tilleggsbetalte tjenester kan omfatte tjenester eller produkter knyttet til forsikring, flerboligoppføringer, eller andre tjenester.
7.2 Du finner mer informasjon om Betalte tilleggstjenester på Portalen. Hver enkelt av slike Betalte tilleggstjenester kan være underlagt andre vilkår som vil være tilgjengelig for utleieren før utleieren samtykker til å bruke slike Andre betalte tjenester.
8. Oppsigelse
8.1 Uten å begrense noen av sine rettigheter nevnt nedenfor, forbeholder Vrbo seg retten til å si opp denne avtalen med tredve (30) dagers varsel via e-post til utleiers registrerte e-postadresse.
8.2 Dersom Vrbo avgjør, eller det fremsettes anklager, om at:
annonser eller annet innhold tilknyttet en utleier inneholder materiale som bryter med Retningslinjer for Innholdrabatt og kampanjer lovverk, gjeldende regelverk eller rettighetene til en person eller enhet,
en utleier har sendt inn materiale Portalen som er upassende eller misbruker Portalen,
en utleiers annonse eller utleiepraksis er uakseptabel eller urimelig eller dersom vi blir klar over eller mottar en klage eller flere klager fra enhver bruker eller tredjeparter vedrørende en utleiers overføring eller utleiepraksis som gir grunnlag for øyeblikkelig fjerning av slik utleiers annonse fra Portalen (for eksempel, og uten begrensninger, dersom en utleier dobbelt-booker en feriebolig for flere feriegjester på samme dato, eller der utleieren tilbyr booking på nett, ikke godtar bookinger når ferieboligen er tilgjengelig eller kansellerer bookinger som utleieren tidligere har godtatt, eller opptrer på en måte som vurderes som urimelig eller upassende innenfor bransjen for korttidsutleie av feriebolig),
en utleier misligholder utleiervilkårene (dette skal inkludere, for å unngå tvil, brudd på avsnitt 4 “Bruk av tjenesten”, avsnitt 11 «utleiers rettigheter og forpliktelser», eller avsnitt 13 “Forbud”), eller andre forpliktelser overfor Vrbo, en Vrbo tilknyttet selskap eller en feriegjest,
en utleier har opptrådt krenkende eller støtende overfor en feriegjest, ansatt eller representant for Vrbo,
en utleier bruker en falsk identitet eller har oppgitt feilaktig informasjon,
Vrbos systemer eller kommunikasjonsplattformer har blitt misbrukt på andre måter, eller
lignende hendelser som ovennevnte har oppstått i forbindelse med Vrbos Group tilknyttede selskaper,
skal Vrbo ha rett til, etter å ha oppgitt en skriftlig begrunnelse, å iverksette ett eller flere av følgende tiltak: (i) deaktivere eller (ii) avslutte enten (a) berørte annonser, eller (b) alle annonser knyttet til utleieren (inkludert, for å unngå tvil, enhver Betalt tilleggstjeneste knyttet til annonsene) umiddelbart og uten refusjon av Publiseringsgebyr eller andre avgifter eller gebyrer betalt av utleier.
8.3 I tillegg til å forbeholde seg retten til å avslutte enhver annonse, forbeholder Vrbo seg retten til å svare på brudd på utleiervilkårene eller misbruk av Portalen, blant annet ved å begrense utleierens bruk av Portalen, skjule eller på andre måter endre søkeresultatene for en annonse, merke et medlem som «Ute av kontoret» samt fjerne eller endre informasjon som kan være falsk eller villedende.
8.4 Før Vrbo utøver rettighetene som angitt i dette punktet, vil Vrbo gi eieren varsel om sin intensjon om å utøve disse rettighetene og grunnlaget for dette, og gi eieren mulighet til å rette opp de(n) relevante overtredelsen(e). Dersom overtredelsen(e) utgjør svindel eller ulovlig aktivitet, utsetter Vrbo for ansvar overfor tredjeparter eller kan forårsake skade på andre brukere av Portalen, kan Vrbo suspendere innhold uten forhåndsvarsel. Hvis Vrbo iverksetter noen av tiltakene beskrevet ovenfor i del 8, kan du klage på avgjørelsen ved å kontakte kundeservice eller via Dashboardet.
9. Vrbos rettigheter og plikter
9.1 Vrbo kan ved enhver tid uten forvarsel eller ansvar endre, utsette eller stanse hvilken som helst del av Portalen, inkludert oppsettet og tilgjengeligheten av Portalen funksjoner, databasen eller innhold.
9.2 Vrbo vil bestrebe seg på å gjengi bilder innsendt av utleieren mest mulig nøyaktig i Portalen. Utleier erkjenner imidlertid at avvik fra originale bilder kan oppstå ved skanning av ikke-digitale bilder, som følge av individuelle skjerminnstillinger, og at Vrbo ikke skal være ansvarlig eller erstatningspliktig for slike avvik.
9.3 Du erkjenner at Vrbo har juridiske forpliktelser til å innhente visse støttedokumenter fra deg, og du samtykker i å gi slike støttedokumenter til Vrbo. Å verifisere identiteten til en feriegjest elleer utleier på internett er utfordrende. Selv om vi ber utleiere om å gi nøyaktig og fullstendig informasjon, og gjennomfører visse autoriseringsprosesser for utleiere som påkrevd ved lov, er vi ikke ansvarlig for nøyaktigheten av informasjonen om den påståtte identiteten til en feriegjest eller utleier. Vrbo kan gjennomføre identitetskontroller og be fremvist dokumentasjon for å bekrefte eksistensen av, samt eventuelle lisens- eller registreringsdetaljer for, en feriebolig og/eller en utleier og eierskap til ferieboligen. Dersom Vrbo - inkludert som følge av informasjon fra feriegjester - mistenker at utleieren har oppgitt feilaktig informasjon, anerkjenner utleieren at Vrbo har rett til å utføre identitetskontroller og nærmere undersøkelser av utleieren, eller å kreve at utleieren beviser eksistensen av, eller fremlegger eventuelle lisens- eller registreringsdetaljer for, en feriebolig.. Dersom utleieren blir bedt om det, skal utleieren snarest (og under alle omstendigheter innen perioden forespurt av Vrbo) fremlegge overfor Vrbo dokumentasjon på identitet eller registrering av en ferieboligs eksistens, i henhold til anmodninger fra Vrbo. Hver utleier anerkjenner at manglende overholdelse av en slik anmodning, utgjør et brudd på disse utleiervilkårene.
9.4 Vrbo overholder sine for personvernerklæring og Retningslinjene for informasjonskapsler. Utleierne gir Vrbo fullmakt til å videreformidle utleiers kontaktopplysninger, inkludert telefonnummer, navn og adresse til feriegjester i forbindelse med booking av feriebolig. Du finner mer informasjon i Personvernerklæringen. Vrbo kan når det er nødvendig (blant annet for å forhindre bedrageri fra en tredjepart og ved klage, påstander eller potensielle rettstvister) oppgi utleiers kontaktinformasjon til en feriegjest. Hvis du har oppgitt ditt telefonnummer, vær oppmerksom på at du i henhold til lokale regler kan ha rett til å registrere deg på en reservasjonsliste. For eksempel i Norge, kan du registrere deg i Reservasjonsregisteret.
9.5 Vrbo forbeholder seg retten til å overføre utleiervilkårene og å tildele eller sette bort noen eller samtlige av rettigheter og forpliktelser under disse utleiervilkårene til en tredjepart eller annen enhet som tilhører Vrbo Group, men skal ikke gjøre det på en måte som svekker eventuelle garantier utleieren har under disse utleiervilkårene.
9.6 Vi kan fra tid til annen tilby eller legge til rette for tjenester til utleiere for å skape eller forbedre kvalitet på ferieboligannonser. Vi kan også fra tid til annen opprette nye eller på annen måte endre plasseringen eller de geografiske beskrivelsene vi bruker til å identifisere ferieboliger i annonser og søkeresultater. Vi kan dermed endre plasseringen eller den geografiske beskrivelsen som er knyttet til en hvilken som helst annonse. Vi påtar oss imidlertid ingen ansvar for å verifisere innholdet i annonsen eller nøyaktigheten av ferieboligens plassering. Utleierne er eneansvarlig for å sikre nøyaktigheten av informasjon gitt til Vrbo i tilknytning til annonsens innhold og plasserings- eller geografiske beskrivelser av ferieboligen, og utleier bekrefter å korrigere (eller kontakte oss for korrigering av) eventuelle unøyaktigheter. Utleieren er i alle tilfeller ansvarlig for at adressen som er oppgitt er korrekt, som vil bli brukt for beregning av gjeldende skatt. Utleierens fakturaadresse vil bli brukt til beregning av gjeldende merverdiavgift, mens annonsesadressen vil bli brukt til beregning av overnattingsskatt som er nærmere beskrevet i del 12.6 og 12.7. Dersom den oppgitte adressen ikke er korrekt eller er ufullstendig, blir utleieren stilt ansvarlig for alle påløpende tilleggsskatter.
9.7 Obligatoriske registreringsdata. Du erkjenner at Vrbo har en juridisk plikt til å samle inn visse opplysninger og dokumenter fra deg, og at du vil gi Vrbo fullstendig, nøyaktig og oppdatert informasjon gjennom hele varigheten av denne avtalen. Du vil også gi Vrbo eventuell tilknyttet støtteinformasjon eller dokumenter som rimelig blir forespurt, inkludert for å bekrefte informasjonen du har oppgitt. Hvis du ikke oppfyller dine forpliktelser i henhold til dette punktet innen rimelig tid, kan Vrbo iverksette tiltak mot deg, inkludert å suspepndere din tilgang til tjenestene og/eller suspendere betalinger til deg, og/eller iverksette andre tiltak det har adgang til i henhold til lov, inntil du har oppfylt dine forpliktelser. Du samtykker i å samarbeide med Vrbo i god tro for å oppfylle dine, Vrbo's eller våre felles etterlevelsesforpliktelser.
10. Immaterielle Rettigheter
10.1 Portalen eies av Vrbo Group. Alt innhold i Portalen er beskyttet av opphavsrett og databaserettigheter. Gjengivelse av Portalen, helt eller delvis, inkludert kopiering av tekst, grafikk eller design, er forbudt. 10.2 Utleiere har tillatelse til å laste ned, vise eller skrive ut enkeltsider av nettsiden som dokumentasjon på deres avtale med Vrbo . Den aktuelle filen eller utskriften skal tydelig vise teksten “«© 2020 Vrbo, an Expedia Group company. All rights reserved».
10.3 Vrbo-gruppen utleier blant annet varemerkene og de registrerte varemerkene VRBO, VRBO.COM, HOMEAWAY, HOMEAWAY.COM og EXPEDIA (varemerkene). Utleiere kan ikke bruke eller registrere disse varemerkene eller andre svært like varemerker, navn eller identifikatorer uten skriftlig tillatelse fra Vrbo, med unntak av det som er oppgitt i denne avtalen.
10.4 Utleiere kan ikke bruke varemerkene eller navnene som brukes av medlemmer i Vrbo Group, inkludert, men ikke begrenset til vrbo, homeaway.com, hotels.com, hotel.com, vacationspot, travelscape, hotels.co.uk, airasia, condosavers.com, orlando.com, expedia, hotwire.com, travelocity, orbitz, cheaptickets, ebookers og wotif eller andre regionale svært like termer («beskyttede termer»), kan ikke by på slike beskyttede termer for preferensiell plassering i noen annonseprogrammer der du betaler for plassering, eller søkemotorer med kostnad per klikk og skal ikke bruke noen beskyttede termer i varemerker, domenenavn eller søkeordsmetatagger uten uttrykkelig skriftlig tillatelse fra Vrbo. 10.5 Hvis en utleier via Portalen eller Vrbos plattform eller systemer sender inn eller overfører innhold av noe slag, inkludert tekst eller bilder, skal utleieren forsikre seg om at vedkommende har rett til å gjøre dette og har fått alle nødvendige samtykker eller tillatelser fra alle innehavere av berørte elementer («frigjøring av åndsverk»). 10.6 I den utstrekning utleiers anmeldelse eller annet innhold inneholder varemerker eller andre beskyttede navn eller merker, bekrefter utleier å ha fått alle nødvendige juridiske tillatelser og rettigheter til Vrbos bruk av slikt innhold på Portalen. Hvis Vrbo skulle motta klager på at utleieren krenker opphavsretten til tredjeparter eller andre rettigheter, skal utleieren fjerne det krenkede innholdet når vedkommende får beskjed om det, med mindre utleieren kan legge frem gyldig tillatelse for bruk av innholdet.
10.7 Ved å sende inn innhold til Portalen (og Dashbordet) (inkludert men ikke begrenset til all tekst, beskrivelser, vurderinger, fotografier og lignende), gir utleierne Vrbo rett til å bruke dette innholdet både på Portalen og i separat publisert form som angitt i del 4.5. 10.8 I den utstrekning utleieres annonser og annet innsendt informasjon kan inneholde varemerker, garanterer utleieren at de har rett til å bruke dem, herunder underlisensieringsrettigheter.
10.9 Du godtar å holde Vrbo Group og deres ledere, ansatte og representanter skadesløse mot eventuelle krav, erstatningsansvar, tap, skader, gjeld, forpliktelser og utgifter, inkludert, uten begrensninger, rimelige juridiske avgifter og/eller regnskapsavgifter som er knyttet til krav om at utleiers innhold krenker tredjepartsrettigheter eller bryter noe av det foregående.
11. Utleiers rettigheter og forpliktelser
11.1 Utleieren skal sende inn nøyaktig og sannferdig informasjon om sin personlige identitet, faktureringsadresse, betalingsdata, skatteregistreringsstatus og gjeldende kontonumre, ferieboligen som tilbys i annonsen og annen kommunikasjon ved hjelp av Vrbo Groups plattform eller systemer. I tillegg påtar utleieren seg ansvar for å sikre at informasjonen nevnt ovenfor holdes presis og oppdatert i hele perioden annonsen er på Portalen. Utleier kan fjerne en annonse når som helst, men skal respektere eventuelle tidligere gjennomførte bestillinger.
11.2 Utleieren garanterer og bekrefter løpende i hele perioden ferieboligen er oppført på Portalen (i) at utleieren har utleierskap og/eller har alle nødvendige rettigheter og myndighet til å tilby utleie og til å fortsette å motta bookinger for ferieboligen som er oppført av utleieren (ii) hvis aktuelt, at utleier ikke feilaktig tilbakeholder leiedepositum i strid med den underliggende leieavtalen med feriegjesten (iii) at all informasjon som er gitt til Vrbo er presis og oppdatert, deriblant alle fremstillinger om ferieboligen, dens fasiliteter, beliggenhet, pris og tilgjengelighet for en bestemt dato eller tidsperiode (iv) at hver annonse er knyttet til en enkelt, unikt identifiserbar feriebolig (v) at utleier ikke urettmessig nekter en feriegjest tilgang til en feriebolig (vi) at utleier vil besørge alle tilbakebetalinger ved forfall i henhold til gjeldende avbestillingsregler eller underliggende leieavtale, med unntak av Oppholdsskatt som er tidligere innkrevd av Vrbo.
11.3 Utleieren forplikter seg til å sørge for at informasjonen i annonsen holdes presis og oppdatert så lenge annonsen forblir på nettsiden, og: (i) dersom opplysninger har blitt oversatt, skal det sikres at oversettelsen er presis og korrekt, og: (ii) overholde Retningslinjer for annonser ved utarbeidelse av annonsen. Utleieren skal ikke gi villedende opplysninger om opprinnelsen til opplysningene eller inkludere detaljer som kan skjule den ekte kilden til opplysningene.
11.4 Utleieren må overholde Vrbos gjeldende markedsstandarder, som er tilgjengelige på https://www.vrbo.com/en-gb/help/articles/What-are-the-HomeAway-Marketplace-standards og som blir oppdatert jevnlig. Disse standardene angir visse krav til annonser, inkludert men ikke begrenset til:
Utleiere må opprettholde en korrekt reservasjonskalender for sin(e) annonse(r);
Utleiere må utføre en kommersielt rimelig innsats for å svare på alle bookingforespørsler fra feriegjester innen 24 timer etter mottak av en forespørsel om booking;
Videre må utleiere samtykke til å utføre en kommersielt rimelig innsats for behandle alle feriegjesters betalinger innen 24 timer etter at feriegjesten har godkjent betalingen.
Utleiere må besvare og akseptere et vesentlig antall mottatte henvendelser og bookingforespørsler for å opprettholde opplevelsen til feriegjesten; og
Utleiere tillates ikke å kansellere et vesentlig antall aksepterte bookinger.
11.5 Utleieren forplikter seg til å sikre at kalenderen for hver annonse holdes korrekt og oppdatert for å gjenspeile tilgjengeligheten av den aktuelle ferieboligen ettersom den bestilles. Ved datobaserte søk blir annonser med kalendere som er utdatert med 60 eller flere dager filtrert bort fra resultatene.
11.6 Utleiere er ansvarlige for at annonser ikke bryter loven eller krenker rettighetene til personer eller foretak. Annonser må ikke inneholde feilaktige opplysninger, personlige fornærmelser, injurierende, ærekrenkende eller nedsettende utsagn, eller utgjøre noen brudd på opphavsrett eller lover om personvern.
11.7 Utleiere samtykker til å overholde alle gjeldende lover for eksport og/eller embargo. Utleier erklærer også at de ikke er oppført som en forbudt part på noen offentlig liste i USA, særskilt «US Government list of prohibited parties», og bekrefter at de er av myndig alder til å inngå en avtale med Vrbo.
11.8 Utleieren bekrefter og garanterer at annonsen for deres feriebolig ikke bryter noen nåværende avtale med tredjepart (for eksempel utleierens utleier, borettslag osv.). Videre bekrefter utleieren at de overholder alle lokale ferieboligreguleringer, skatter, registreringer, lisenser og tillatelser knyttet til annonsen. Mer spesifikt bekrefter utleier at bruken av eiendommen/lokalene til korttidsutleie i henhold til annonsen er tillatt eller godkjent av lokale myndigheter, og at eiendommen/lokalene og bruken er i samsvar med alle betingelser, krav, lover og forskrifter.
11.9 Fotografier som inngår i en annonse, skal skildre ferieboligen nøyaktig, må ikke være falskt eller villedende, må ikke inneholde personer og må ikke være i strid med tredjeparters personvernrettigheter, immaterielle rettigheter eller andre rettigheter.
11.10 Hvis en annonse er i strid med utleiervilkårene, forbeholder Vrbo seg retten til å kreve at utleieren retter opp problemet, fjerne eventuelt krenkene innhold eller suspendere eller avslutte den relevante annonsen eller alle annonser knyttet til utleieren i samsvar med avsnitt 8 i utleiervilkårene.
11.11 Verifikasjon av brukere på Internett er vanskelig, og vi kan ikke, og påtar oss ikke ansvar for å bekrefte at hver enkelt brukers identitet er gyldig. Vi oppfordrer utleiere og feriegjester til å kommunisere direkte med hverandre ved bruk av verktøy som er tilgjengelig på Portalen, selv om dette ikke kan gi noen garanti for identiteten til personen du kommuniserer med. Videre oppfordrer vi deg til å ta andre rimelige forholdsregler for å forsikre deg om den andre personens identitet og, for feriegjester, om ferieboligen og relevante detaljer er riktige før booking. Du godtar å (i) holde passord og elektronisk ID både for kontoen din hos oss og e-posten din strengt hemmelig og bare utlevere dette til godkjente brukere av kontoene din, (ii) be hver person som du utleverer elektronisk ID og passord til om å ikke utlevere det til uvedkommende, (iii) kontakte oss umiddelbart for å be om ny elektronisk ID og passord hvis du tror uvedkommende kan få tilgang til passordet til kontoen din hos oss eller epostkontoen din, og (iv) kontakte oss umiddelbart hvis du kontaktes av noen som ber om din elektroniske ID og passordet ditt. Ved Vrbos mistanke om uautorisert tilgang til kontoen din, samtykker du til, på forespørsel fra oss, å endre ID og passord så raskt som mulig. Du samtykker videre til å utføre andre relaterte handlinger som vi med rimelighet kan be deg om. Vi fraråder deg å gi andre tilgang til elektronisk ID og passord til kontoen din samt e-postadressen din. Hvis du skulle utlevere din elektroniske ID og passordet ditt til noen, eller hvis du ikke holder disse opplysningene hemmelig, har du selv ansvaret for alle transaksjoner som utføres av andre personer ved bruk av kontoen din og/eller epostkontoen din. Dette gjelder også transaksjoner som kan være forsøk på bedrageri, eller som du ikke ønsket å utføre.
11.12 Ingen annonse kan overføres til noen andre av en utleier. Ved salg av en feriebolig eller endring i forvaltningen av en feriebolig, vil Vrbo gi veiledning om alternativer for opprettelse av en ny annonse.
11.13 Hvis Vrbo, gjennom en av våre garantiprogrammer kompenserer en feriegjest for tap som skyldes handlinger eller utelatelser som kan tilskrives utleier, forbeholder Vrbo seg retten til å kreve regress fra utleier for å få dekket det beløpet som er betalt eller bidratt av Vrbo.
12. Skatt
Utleiers skatt:
12.1 Som utleier er du eneansvarlig, med mindre annet er oppgitt i nasjonale forskrifter, for å avgjøre dine forpliktelser til å rapportere, samle inn, overdra eller inkludere i din annonse relevant merverdiavgift eller annen indirekte salgsskatt, Oppholdsskatt, turistskatt, brutto-, feriebolig- eller annen form for besøksskatt eller inntektsskatt («Skatter»). Vrbo Group tilbyr ikke skatterådgivning. Utleier bør konsultere sin egen skatterådgiver.
12.2 Skatteforskrifter kan kreve at vi samler inn skatteinformasjon fra utleiere, eller holder tilbake skatt fra utbetalinger til utleiere, eller begge deler. Hvis en utleier ikke gir oss dokumentasjon som vi anser for å være nødvendig for å innfri våre eventuelle forpliktelser til å tilbakeholde Skatter fra utbetalinger til deg, kan vi holde tilbake beløp slik det forpliktes ved lov, eller gjøre begge deler, inntil informasjonen er fremlagt. Som utleier er du eneansvarlig for å holde informasjonen i skatteinnberetninger oppdatert, komplette og nøyaktige.
Skatt på Provisjon:
12.3 Utleier er ansvarlig for alle kostnader knyttet til ferieboligen og annonsene, og skal gjøre rede for alle aktuelle skatter til de relevante myndighetene (deriblant merverdiavgift) på betalingene de mottar. Vrbo kan være pålagt å kreve og innbetale skatter (inkludert mva, omsetningsavgifter eller tilsvarende) på Provisjon som skal belastes utleier. Der det er nødvendig, vil Vrbo gi utleieren en faktura som spesifiserer skatter og avgifter som utløses for slike provisjoner. Hvis utleieren har rett til fritak fra skatter for Provisjonen, må utleieren fremlegge nødvendig dokumentasjon og støtte for slikt unntak overfor Vrbo.
12.4 Dersom utleieren er bosatt i en EU-stat og er merverdiavgifts registrert i denne medlemsstaten, må vedkommende oppgi overfor Vrbo det gyldige MVA-nummeret, slik at Vrbo kan anvende refusjonsmekanismen for Provisjonen. Hvis utleieren er hjemmehørende i Irland, gjelder ikke momsrefusjonsordningen, og merverdi i Irland vil påløpe.
12.5 Dersom utleieren er bosatt i en stat som ikke er medlem av EU og er MVA-registret i denne ikke-medlemsstaten, må vedkommende oppgi overfor Vrbo det gyldige MVA-nummeret eller et tilsvarende ID-registering, slik at Vrbo kan anvende omvendt betaling for Provisjonen. Hvis utleieren bor i Sveits eller Liechtenstein er det ikke mulig å bruke ordninger for omvendt betaling, og merverdiavgift påløper så lenge Vrbo er mva.-registrert I Sveits/Liechtenstein.
Oppholdsskatt:
12.6 Du er innforstått med at en offentlig etat, avdeling og/eller et myndighetsorgan («Skattemyndighet») i landet der din annonsen befinner seg, kan kreve at visse avgifter innkreves fra feriegjester eller utleiere som er knyttet til en slik annonse og sendes til de respektive Skattemyndigheter. Lovene i de ulike jurisdiksjonene kan variere, men disse skattene kan bli pålagt å bli innkrevd og overført enten som en prosentandel av leiebeløpet som fastsettes av utleiere, et fast beløp per dag, et beløp basert på antall gjester eller andre varianter, og kalles noen ganger "overnattingsskatt", "hotellskatt," "byskatt," "romskatt" eller "turistskatt" («Oppholdsskatt»).
12.7 I enkelte jurisdiksjoner kan Vrbo etter eget skjønn forestå innkreving og betaling av skatter fra eller på vegne av feriegjester eller utleiere, i samsvar med disse vilkårene («Innkreving og Betaling») dersom en slik jurisdiksjon hevder Vrbo eller utleiere har plikt til innkreving og betaling av Oppholdsskatt. I en jurisdiksjon der vi bestemmer oss for å forestå direkte Innkreving og Betaling, gir du herved Vrbo rett og fullmakt til å innkreve Oppholdsskatt fra feriegjester på utleiers vegne på det tidspunktet den første nettbetalingen foretas av feriegjester, og overføre denne Oppholdsstaten til Skattemyndighetene. Beløpet av en eventuell Oppholdsskatt som er innkrevd og innbetalt av Vrbo, vil være synlig for og oppgitt atskilt for både utleiere og feriegjester på deres respektive transaksjonsdokumenter. Dersom Vrbo forestår Innkreving og Betaling, er det ikke tillatt for utleiere å innkreve Oppholdsskatt som skal innkreves av Vrbo for deres annonser i den jurisdiksjonen. Når Vrbo forestår Innkreving og Betaling av Oppholdsskatt i en jurisdiksjon for første gang, vil Vrbo varsle eksisterende utleiere med annonser i disse jurisdiksjonene.
12.8 Du samtykker i at ethvert krav som angår Vrbos tilrettelegging for Innkreving og Betaling av skatter, skal ikke inkludere leverandører eller selgere som eventuelt brukes av Vrbo i forbindelse med tilrettelegging av Innkreving og Betaling. Utleierne samtykker til at vi kan kreve ytterligere beløp fra deg dersom Oppholdsskatten som innkreves og/eller innbetales, ikke er tilstrekkelig til å innfri dine forpliktelser overfor Skattemyndighetene. Videre samtykker utleier til at din eneste kompensasjon for innkrevd Oppholdsskatt er tilbakebetaling av Oppholdsskatt som Vrbo har krevd inn fra gjeldende Skattemyndigheter i samsvar med disse myndigheters gjeldende prosedyrer.
12.9 Du samtykker uttrykkelig at du vil frita for ansvar, holde skadesløs og holde Vrbo Group og deres direktører, ledelse ansatte og agenter fri for eventuelle krav, ansvar, forpliktelser, skader, tap, gjeld og utgifter, deriblant rimelige juridiske og/eller regnskapsrelaterte utgifter som oppstår på grunn av eller som på noen måte er knyttet til Oppholdsskatt, deriblant bruken av, beregning, innkreving eller overføring av Oppholdsskatt, uansett beløp, med hensyn til dine transaksjoner. For jurisdiksjoner der vi forestår Innkreving og Betaling, gir utleierne oss tillatelse, uten ytterligere varsel, til å oppbevare, overføre og videreformidle data og annen informasjon knyttet til dem eller deres transaksjoner, bookinger, innkvartering og Oppholdsskatt, inkludert men ikke begrenset til informasjon om utleiers navn, annonseadresser, transaksjonsdatoer og beløp, skatteidentifikasjonsnummer, beløpene som er innsamlet fra feriegjester eller som skal være forfalt, kontaktinformasjon og lignende opplysninger, til de relevante Skattemyndighetene for å kunne oppfylle en gyldig anmodning.
12.10 Vrbo forbeholder seg retten til, etter varsel til utleiere, å opphøre med Innkreving og Betaling i en jurisdiksjon, uansett grunn, hvorpå utleierne igjen er eneansvarlig for innkreving og/eller innbetaling av alle skatter som måtte gjelde for annonser i denne jurisdiksjonen. I en jurisdiksjon der vi ikke har gitt slik varsel, eller ikke fasilitere (eller ikke lenger fasiliterer), innkreving eller innbetaling av Oppholdsskatt, i form av Innkreving og Betaling eller med andre midler eller metoder i din jurisdiksjon, er utleieren eneansvarlig for innkreving og/eller innbetaling av alle Oppholdsskatter som måtte gjelde for annonsene.
12.11 Utleiere erkjenner og samtykker at Vrbo i noen jurisdiksjoner kan beslutte ikke å legge til rette for innkreving eller innbetaling av Oppholdsskatt eller kanskje ikke er i stand til å innkreve og/eller innbetale Oppholdsskatt. Videre erkjenner utleier at ingenting i disse vilkårene er en fremstilling av eller garanti for at Vrbo vil forestå innkreving og/eller innbetaling av Oppholdsskatt noe sted, deriblant i en hvilken som helst bestemt jurisdiksjon, eller at Vrbo vil fortsette å fasilitere innkreving eller innbetaling av Oppholdsskatt i en bestemt jurisdiksjon der dette kan ha blitt tilbudt. Vrbo forbeholder seg etter dets vurdering og uansett grunnlag retten til å avslutte enhver innkreving og innbetaling av Oppholdsskatt (uansett hvilken metode som brukes eller skal brukes i fremtiden), men skal gi utleiere varsel i rimelig tid i enhver jurisdiksjon der Vrbo bestemmer seg for å opphøre med en slik innkreving og innbetaling.
12.12 Du samtykker i å overholde alle gjeldende skattelover og skal forhindre tilrettelegging av skattefradrag som fastsatt i Storbritannias straffelovsloven 2017 (som endret eller erstattet fra tid til annen). Du skal ikke gjøre noe som ville føre til at Vrbo bryter med gjeldende skattelov og du skal frita Vrbo mot eventuelle bøter, skader, kostnader (inkludert men ikke begrenset til advokatsalærer), tap, forpliktelser, avgifter, straffer og utgifter som påløper av Vrbo som følge av at du ikke har overholdt denne klausulen.
13. Forbud
13.1 Utleieren skal ikke direkte eller indirekte:
13.1.1 Med hensyn til Portalen, dens innhold og databaser i Portalen, i enhver form, enten ved hjelp av automatiske enheter eller manuelle prosesser, utnytte, kopiere, distribuere, reprodusere, redigere, oversette, gjøre offentlig tilgjengelig eller dekompilere noe av dette;
13.1.2 Overvåke innhold på Portalen eller kommunikasjon med feriegjester ved hjelp av roboter, edderkopper eller andre automatiske instrumenter. Dette gjelder likevel ikke for søkemotorer på Internett med et allment formål (med unntak av nettsider eller søkemotorer eller annen tjeneste som gir klassifiserte annonser eller reklame for ferieboliger tilgjengelig for booking, eller underdeler av dette, eller virksomhet som tilbyr tjenester som konkurrerer med Portalen eller Vrbo) og ikke-kommersiell offentlige arkiver som bruker verktøy til å samle informasjon med det eneste formålet å vise hyperkoblinger til Portalen. For begge er det forutsatt at slik overvåking gjøres fra en fast IP-adresse eller faste IP-adresser ved bruk av en lett gjenkjennelig agent og i samsvar med Vrbos robots.txt-fil,
13.1.3. Bruke Portalen, Vrbos plattform eller systemer, eller annen informasjon som tilveiebringes av en feriegjest, for andre formål enn det som er tillatt i disse utleiervilkårene,
13.1.4 Bruke Portalen eller verktøyene og tjenestene på Portalen til å bestille eller be om leie av feriebolig som ikke er gyldig Oppført,
13.1.5 Gjengi noen del av Portalen på en annen nettside eller på andre måter ved bruk av enheter som inkluderer, men er ikke begrenset til, bruk av en ramme eller kantlinje rundt Portalen eller annen innrammingsmetode for å integrere en del av eller en funksjon på Portalen, eller å avspeile eller replisere en del av Portalen,
13.1.6 Laste opp eller sende innhold eller programmer til Portalen (eller Vrbos plattform eller systemer) som på grunn av sin størrelse eller art kan skade Vrbos datamaskiner eller nettverk,
13.1.7 Inkludere innhold på Portalen (eller Vrbos plattform eller systemer) som bryter gjeldende straffelov, immaterielle rettigheter eller andre lover, eller oppfordre til slike brudd,
13.1.8 Bruke eller gå inn på Portalens eller Vrbos plattform eller systemer på en måte som kan sette datasystemer eller nettverk i fare, inkludert det å gjøre virus tilgjengelig (der «virus» omfatter programmer som legges inn i et system med hensikt å utføre en funksjon som ikke har noen nytte og/eller er ødeleggende, for eksempel ved å vise irriterende meldinger eller systematisk overskrive informasjon på brukerens harddisk),
13.1.9 Publisere eller overføre informasjon som er falsk, villedende, eller som har til hensikt å svindle, eller utføre såkalt “phishing” (enten primær, sekundær eller annet), eller medføre strafferettslig eller sivilrettslig ansvar,
13.1.10 Publisere eller overføre ulovlig, truende, fornærmende, injurierende, nedsettende, usømmelig, vulgært, upassende, provoserende, seksuelt, pornografisk eller krenkende materiale,
13.1.11 Omtale Vrbo eller et medlem av Vrbo Group på en måte som kan lede noen til å tro at utleieren, en feriebolig, annonse eller en nettside sponses av, eller er tilknyttet eller støttes av Vrbo eller et medlem av Vrbo Group.
13.1.12 Endre/bytte en feriebolig i en annonse med en annen feriebolig uten samtykke fra Vrbo. Forbudte endringer inkluderer:
13.12.1 En annonse for flere boliger: Bruke én annonse for å fremme mer enn én feriebolig som er tilgjengelig i et bygg,
13.12.2 Utskifting: Bytte ut ferieboligen som vises i en annonse når ferieboligen er bestilt, og
13.12.3 Annen feriebolig («leeching»): Tilby en feriegjest som fremmer en henvendelse gjennom Portalen en annen feriebolig enn det som vises i den aktuelle annonsen.
13.1.13 Når booking på nett er aktivert, utsette svar på bookingforespørsler eller behandling av feriegjesters betalinger (utleiere som har aktivert booking på nett skal utføre en kommersielt rimelig innsats for å svare på alle bookingforespørsler fra feriegjester innen 24 timer etter mottak av en forespørsel om booking. Utleier skal også sørge for at alle feriegjesters betalinger blir behandlet innen 24 timer etter at feriegjesten har godkjent en slik betaling).
13.2 Hvis en utleier bryter noen av disse bestemmelsene, forbeholder Vrbo seg rett til å suspendere, avslutte den relevante annonsen eller alle annonser knyttet til utleieren i samsvar med avsnitt 9 i utleiervilkårene.
14. Distribusjon av annonser på tredjeparts nettsteder.
For at utleiere skal kunne oppnå bredere distribusjon av ferieboligene, kan Vrbo Group oppgi opplysningene og innholdet i annonsen, eller på annen måte sikre distribusjon av annonsen på et tredjeparts nettsted. Ytterligere vilkår kan gjelde for slike distribusjon; i slikt tilfelle vil du bli varslet om dette via ditt dashbord eller e-post. 15. Utleiers ansvar
15.1 Brukerne er eneansvarlige for å få forsikringsdekning som er tilstrekkelig til å beskytte sine ferieboliger og gjester eller deres reise, i den grad det er pålagt eller nødvendig. Utleierne samtykker i at de har eller vil få egnet forsikringsdekning som er tilstrekkelig til å dekke utleie av ferieboligene Oppført på Portalen før ankomst av den første feriegjesten og videre at slik forsikringsdekning opprettholdes til den siste avreisedato for enhver feriegjest som har bestilt gjennom en av våre Portaler.
15.2 Utleieren holdes eneansvarlig for alle økonomiske konsekvenser som oppstår som følge av innhold eller program som overføres eller sendes av utleieren og som resulterer i skade på Vrbo, eller Vrbos maskinvaren eller programvaren til Vrbo. Dette inkluderer skade på Portalen, system eller data eller ved å forårsake brudd på Portalen, systemet eller feil i dette. De økonomiske konsekvensene nevnt ovenfor inkluderer rimelige juridiske utgifter.
16. Varsling om krenkelse av immaterielle rettigheter
16.1 Vrbo Group respekterer andres immaterielle rettigheter og forventer at utleiere gjør det samme. Vrbo har og håndhever retningslinjer der det ikke tillates at brukere legger ut innhold som krenker andres opphavsrett eller varemerkerettigheter, og forbeholder seg retten til å fjerne innhold som får opphavsrettslige klager. I visse tilfeller vil Vrbo si opp abonnenter og brukerkontoer som gjentatt krenker slike rettigheter. Gjentatte publiseringer av krenkende materiale er grunnlag for oppsigelse av tjenesten.
16.2 Opphavsrettslige krav. I henhold til Digital Millennium Copyright Act (i USA), E-Commerce Directive (EU) og tilsvarende lover som omhandler opphavsrettsbeskyttet innhold på nett, dersom du mener at opphavsrettslige åndsverk er krenket på eller gjennom Portalen, vennligst fyll ut og send inn Vrbos skjema for varsling om angivelig brudd på opphavsretten («Varselet») til Vrbo sin utpekte opphavsrettsrepresentant, oppført nedenfor. Ved mottakelse av Varselet vil Vrbo iverksette passende tiltak, inkludert å fjerne det omstridte materialet fra Portalen og/eller i visse tilfeller å avslutte Vrbo-brukerkontoen.
Vennligst inkluder følgende i Varselet:
Identifikasjon på det opphavsrettsbeskyttede åndsverket som angivelig har blitt krenket, eller dersom flere opphavsrettsbeskyttede åndsverk er dekket av en enkelt varsling, skal en representativ liste over slike verk fremstilles på nettsiden.
Identifiser bilder eller materiale som angivelig krenker din opphavsrett eller er gjenstand for krenkende aktiviteter, og som du mener skal fjernes, med tilstrekkelig informasjon til at Vrbo kan finne de aktuelle bilder eller materiale.
Kontaktinformasjonen din, inkludert navn, adresse, telefonnummer og, eventuell e-postadresse du kan kontaktes på.
Følgende uttalelse: Jeg er i god tro om at bruk av materialet på måten det klages på, ikke er autorisert av rettsholderen, dens representant eller i lov.
Følgende uttalelse: Informasjonen i denne kunngjøringen er korrekt, under forsikring erklærer jeg at (velg en ) (i) jeg er utleieren av , eller (ii) jeg har fullmakt til å handle på utleierens vegne, av den eksklusive retten som angivelig er krenket.
Og en fysisk eller elektronisk signatur fra en autorisert person til å handle på vegne av utleieren av den eksklusive retten som angivelig blir krenket.
Send Varselet til Vrbo's utpekte opphavsrettsrepresentant:
IP Complaint Team, c/o Expedia, Inc., Legal Department – Copyrights, 1111 Expedia Group Way W, Seattle, Washington 98119, United States of America
E-post: CopyrightComplaints@expediagroup.comTelefon: + 1 206 481 7200
16.3 Innsigelse mot opphavsrettslige krav. Hvis innhold du har publisert, har blitt fjernet som følge av et krav, kan du sende inn en innsigelse via e-post eller brevpost med de opplysningene som er nevnt nedenfor. Du bør innhente juridisk bistand før du går i gang med dette. Følgende skal sendes inn til oss:
1. En beskrivelse av det aktuelle innholdet som ble fjernet eller gjort utilgjengelig, og plasseringen det hadde på Expedias nettsted. Oppgi nettadressen dersom du har denne. 2. Ditt navn, postadresse, telefonnummer og e-postadresse. 3. En erklæring om at du anerkjenner jurisdiksjonen adressen din er underlagt, eller, dersom adressen din er utenfor USA, en hvilken som helst jurisdiksjon som Expedia Group er underlagt, og at du godtar en bekjentgjørelse fra parten eller en representant for parten som rapporterte innholdet. 4. Følgende uttalelse: «Jeg bekrefter at jeg er innforstått med konsekvensene av å begå mened og at jeg i god tro mener at innholdet beskrevet ovenfor ble fjernet eller gjort utilgjengelig som følge av en feil eller en forveksling.
Skriv under på dokumentet, og send dette til følgende adresse eller e-postadresse:
Vrbo's Designated Copyright Agent: IP Complaint Team c/o Expedia, Inc. Legal Department – Copyrights 1111 Expedia Group Way W Seattle, Washington 98119 United States of America E-post: copyrightcounternotice@expediagroup.com Telefon: + 1 206 481 7200
16.4 Varemerker. Hvis du mener at Portalen eller en annonse krenker eller misbruker ditt varemerke, fyll ut Vrbos klageskjema for misbruk av varemerker («Varselet»), og send det til Vrbo sin utpekte varemerkebehandler oppført nedenfor. Vrbo vil ved mottakelse av et slikt varsel treffe passende tiltak, inkludert informer utleieren som la ut den angivelige krenkende bruken av klagen med en forespørsel om å vurdere og svare på klagen, fjerne klart krenkende betegnelser fra annonsen eller i Portalen og /eller i visse tilfeller å avslutte Vrbo-brukerens konto i visse tilfeller.
Vennligst inkluder følgende i Varselet:
(1) Identifikasjon på varemerket som hevdes å være krenket. (2) Identifisering av Portalen eller annonsen hvor varemerket angivelig blir misbrukt. (3) Kontaktinformasjonen din, inkludert navn, adresse, telefonnummer og, hvis det er mulig en e-postadresse du kan kontaktes på. (4) Følgende uttalelse: Jeg er i god tro om at bruken av den nevnte b av materialet på måten det klages på, ikke er autorisert eller på annen måte er godkjent av varemerkeholderen. (5) Følgende uttalelse: Informasjonen i denne kunngjøringen er korrekt, under straff for mened erklærer jeg at (velg en av følgende) (i) jeg er utleieren av, eller (ii) jeg har fullmakt til å handle på utleierens vegne, av den eksklusive retten som angivelig er krenket. (6) Og en fysisk eller elektronisk signatur av den personen som er gitt fullmakt til å handle på vegne av utleieren av den eksklusive retten som angivelig er krenket.
Send Varselet til:
Trademark Claims c/o Expedia Group Legal Department, 1111 Expedia Group Way W, Seattle, Washington 98119, United States of America, E-post: TrademarkComplaints@expediagroup.com Telefon: + 1 206 481 7200
16.5 Patentrettigheter. Dette nettstedet og de tilhørende funksjonene og tjenestene kan omfatte en eller flere patenter som eies av Vrbo Group og/eller Expedia Group. Deler av dette nettstedet er patentbeskyttet. Det finnes andre anmeldte patenter under behandling.
17. Vrbos begrensede ansvar
Hvis du er forbruker har du visse rettigheter (inkludert det, for tjenester, vil vi gi dem med rimelig omsorg og dyktighet). Ingenting i disse utleiervilkårene vil påvirke dine juridiske rettigheter.
I samsvar med sin webhosting status, vil Vrbo være ansvarlig i tilfelle det er Vrbos skyld. Hvis du er forbruker, vil Vrbo, i den grad det er lovmessig tillatelig, være ansvarlig for tap eller skade du lider som er et forutsett resultat av at vi bryter disse utleiervilkårene eller vår unnlatelse av å bruke rimelig omsorg og dyktighet, men vi er ikke ansvarlige for tap eller skade som ikke er overskuelig. Tap eller skade er forutsigbar dersom enten det er åpenbart at det vil skje, eller hvis, da disse vilkårene ble inngått, både vi og dere visste at det kunne skje, for eksempel hvis du diskuterte det med oss. Vrbo vil ikke, i den grad det er lovmessig tillatelig, være ansvarlig, i tilfelle noen krav, årsaker til handling, krav, tilbakebetaling, tap, skader, bøter, straffer eller andre kostnader eller utgifter av noe slag eller natur, spesielt inkludert rimelige juridiske avgifter («krav»), brakt eller forårsaket av tredjeparter som påstår, oppstår ut fra eller i forbindelse med: (a) materiale eller innhold du gir til nettstedet; (b) din bruk av innhold på nettstedet; (c) eventuelle brudd på deg av disse utleiervilkårene eller (d) din bruk av ferieboligen, med mindre i tilfelle Vrbo skyld. Vrbo vil raskt informere deg om slike krav. Hvis du er misfornøyd med nettstedet eller Vrbos plattform eller -systemer, eller du ikke er enig med noen av disse utleiervilkårene, er din eneste løsning mot Vrbo å slutte å bruke nettstedet. I alle tilfeller er vårt ansvar og ansvaret for Vrbo Group, til deg eller enhver tredjepart under noen omstendigheter som oppstår som følge av eller i forbindelse med Nettstedet, i den grad det er lovmessig tillatelig, begrenset til det høyeste av (a) beløpet du betaler til oss i de tolv månedene før gir ansvar, og (b) totalt £100,00. Ingenting i disse utleiervilkårene skal utelukke eller begrense Vrbo Groups ansvar for død eller personskade som følge av uaktsomhet; heller ikke for Vrbo-konsernets bedrageri eller feilinformasjon.
18. Gjeldende lov og jurisdiksjon Utleieren godtar at disse utleiervilkårene er underlagt lovene i Irland. Den ikke-eksklusive jurisdiksjonen for eventuelle krav som oppstår i henhold til denne avtalen, skal være underlagt de irske domstoler, uten at det berører loven og jurisdiksjonen til domstolene der utleieren er bosatt (hvis utleieren skal være forbruker). Som illustrasjon, hvis en utleier er norsk forbruker, vil obligatoriske bestemmelser i norsk lov gis og norske domstoler vil ha jurisdiksjon.
19. Generelt
19.1 Dersom en bestemmelse i utleiervilkårene kjennes ugyldig av en domstol som har kompetent jurisdiksjon, skal bestemmelsens ugyldighet ikke påvirke gyldigheten til de øvrige bestemmelser i utleiervilkårene, som fortsatt skal ha full kraft og virkning. Bestemmelsenes overskrifter har kun til hensikt å gi en bedre oversikt til avtalen, og skal ikke endre tolkningen eller innholdet i utleiervilkårene. Ingen fraskrivelse av noen av vilkårene i utleiervilkårene skal betraktes som en ytterligere eller vedvarende fraskrivelse av noen av de andre vilkårene. Videre skal Vrbos manglende håndheving av et vilkår i utleiervilkårene ikke anses som en fraskrivelse av vilkårene eller på annen måte påvirke Vrbos evne til å håndheve et slikt vilkår når som helst i fremtiden. Bortsett fra det som uttrykkelig fremgår av en tilleggsavtale, tilleggsvilkår for bestemte områder av Portalen, utgjør utleiervilkårene hele avtalen mellom utleier og Vrbo med hensyn til bruken av Portalen, og erstatter alle tidligere forhandlinger, diskusjoner, forståelser, representasjoner, garantier eller avtaler, skriflige eller muntlige, mellom partene. Imidlertid skal ingenting i disse utleiervilkårene begrense noe ansvar partene kan ha i forbindelse med noen representasjoner eller annen kommunikasjon (enten muntlig eller skriftlig) som ble gjort før eller under varigheten av disse utleiervilkårene, der slik ansvar ikke kan utelukkes i henhold til lov. Det skal ikke foretas endringer i utleiervilkårene unntatt ved en endret publisering på denne siden, som må varsles i samsvar med punkt 1.5.
19.2 Vrbo anbefaler at utleieren lagrer en egen kopi av utleiervilkårene i en egen fil på enheten sin eller som utskrift.
19.3 Hvis du vil sende inn en formell klage, kan du gjøre det via ditt Dashbord eller via Kundeservice.
19.4 Dersom du er en forbruker bosatt i Norge, samtykker du til følgende:
I tilfellet ved tvist mellom deg og Vrbo, kan du bruke den ordinære meklingsprosedyre eller hvilken som helst annen alternativ tvisteløsningsprosedyre som er definert i lov. Vrbo bruker Forbrukerrådet. Etter å ha inngitt en skriftlig forespørsel til Vrbo, og i fravær av tilfredsstillende svar fra Vrbo innen 60 dager, kan du forelegge tvisten for mekleren under betingelsene som følger av meklerens hjemmeside. Du kan kontakte mekleren på følgende adresse:
Forbrukerrådet
Postboks 463 Sentrum
0105 Oslo
Alternativt kan bruke Europakommisjonens (ODR-plattformen) på http://ec.europa.eu/odr. ODR-plattformen er en måte å registrere din klage på; den vil ikke avgjøre hvordan klagen skal løses. Du kan også bruke meklingstjenestene levert av e-POM som er tilgjengelige på https://e-pom.eu/.
Hvis du er næringsdrivende, kan du bringe inn tvisten din med Vrbo til utenrettslig megling etter Tvistelovens kapittel 7 via Promediate https://www.promediate.co.uk/ or CEDR https://www.cedr.com/p2bmediation/ eller e-POM som er tilgjengelig på https://e-pom.eu/.