PDF

Garanti for trygg og sikker booking™ fra Vrbo®

Oppdatert: 4. november 2022
Når du (“du/deg”) booker en feriebolig som averteres på Vrbo-nettstedene (www.vrbo.com/no-no), ogsom uttrykkelig aksepteres av både deg og annonsøren (en “vert”) (en “booking”) og booker en slik booking ved bruk av utsjekking på Vrbo, er du beskyttet med Garanti for trygg og sikker booking™ («programmet») hvis du innfrir alle kvalifiseringskravene som står i disse vilkårene og betingelsene (“vilkårene»). Når du booker en booking ved bruk av utsjekking på Vrbo, samtykker du i og godtar og underlegger deg disse vilkårene, og du kalles heretter en «beskyttet gjest». Nedenfor finnes detaljer om programmet og en definisjon. Programmet gir følgende beskyttelse mot: (i) Bedrageri på Internett. (ii) Urettmessig tilgangsnekt. (iii) Feilaktig fremstilling. (iv) Urettmessig tap av depositum («beskyttede hendelser»).
Alle termer i parentes er definert i vilkårene og betingelsene for gjester, med mindre noe annet er definert i disse programvilkårene.
1. Generelle programretningslinjer.
Du er kvalifisert til å delta i programmet hvis du gjør følgende:
  • Du booker en feriebolig som averteres på et Vrbo-nettsted.
  • Booker ved bruk av utsjekking på Vrbo-nettstedet (Vrbo-utsjekking).
  • Betaler bookingen ved bruk av betalingsmåter tilgjengelig ved utsjekking (betaling med Visa, MasterCard, American Express, Discover-kort eller eChecks (eChecks er kun tilgjengelig hvis du bor i USA))
Du får beskyttelsen som dette programmet gir hvis alt av følgende skjer:
  • Du taper penger der dette er forårsaket av en beskyttet hendelse (et «tap»).
  • Du gir beskjed til EG Vacation Rentals Ireland Ltd («Vrbo», «vi», «oss», «vår/vårt») om tapet innen de påkrevde tidsperiodene som angis nedenfor.
  • Du nektes erstatning for tapet av (i) verten og (ii) banken, betalingsleverandøren eller utstederen av kredittkortet (det som er aktuelt), og
  • Du leverer et krav om tilbakebetaling i henhold til garantien for trygg og sikker booking Request Form («anmodning om erstatning ved tap») innen de påkrevde tidsperiodene som angis nedenfor.
2. Beskyttelsen som gis.
Programmet er underlagt restriksjonene og begrensningene som angis i disse vilkårene og tilbyr følgende beskyttelse av beskyttede gjester som lider tap som er forårsaket av en beskyttet hendelse. (Vær oppmerksom på at den bestemte beskyttelsen eller en kombinasjon som tilbys den beskyttede gjesten, er underlagt typen beskyttet hendelse, tapsbeløpet, muligheten til å formilde tapet og vårt skjønn.):
  • Ordne alternativ overnatting
- Hvis den beskyttede gjesten er uten sted å bo pga. en beskyttet hendelse, kan vi hjelpe deg med å finne og booke enalternativt feriebolig på nettet der dette er tilgjengelig, i inntil tre (3) netter.
  • Beskyttelse mot feilaktig kansellering
- Hvis bookingen til en beskyttet gjest urettmessig kanselleres, kan vi tilby nettbasert hjelp, slik at den beskyttede gjesten kan booke en annen feriebolig fra et Vrbo-nettsted, hvis det finnes en feriebolig som er stort sett lik, og som er ledig i samme tidsperioden og under en ny booking.
  • Tapserstatning
- Hvis en beskyttede gjest lider tap som etter vår vurdering kan bare løses med pengeerstatning, kan vi betale den beskyttende gjesten et beløp inntil tapsbeløpet og underlagt kravene i prosessen nedenfor.
Vær oppmerksom at ordet «kan» i de tre avsnittene rett ovenfor, betyr at vi skal forsøke å hjelpe eller løse (det som gjelder), men at vi ikke skal holdes ansvarlig for eventuell manglende hjelp eller løsning fra oss.
3. Beskyttede hendelser.
Følgende er hendelser som den beskyttede gjesten er beskyttet mot:
  1. «Bedrageri på Internett» defineres som et depositum eller en betaling foretatt av en beskyttet gjest for en ferieleie som står oppført på Vrbo-nettstedene der: (i) Vrbo avgjør at slik depositum eller betaling er gjort til en person annen enn annonsøren der en slik person har kompromittert eller tatt over e-post- eller Vrbo-kontoen til verten, og som gir seg ut for å være verten overfor den beskyttede gjesten for å bevirke en slik betaling, (ii) der vi avgjør at en slik betaling er foretatt og er deretter urettmessing holdt tilbake (der verten ikke returnerer eller nekter å returnere betalingen når den beskyttende gjesten har krav på det ifølge vilkårene i leieavtalen etter at den beskyttede gjesten har avbestilt på riktig måte) eller (iii) der det senere avgjøres at en slik annonse er falsk. Avgjørelsen i forbindelse med alle disse gjøres etter vårt eget skjønn.
  2. «Urettmessig tilgangsnekt» betyr at en beskyttet gjest har foretatt et depositum (hvis påkrevd) og/eller en full betaling (hvis påkrevd) til en vert for en feriebolig som står oppført på et Vrbo-nettsted, men (i) der den beskyttede gjesten blir urettmessig nektet tilgang til denne ferieboligen i begynnelsen av eller under leievilkårene som et resultat av en forsettlig og/eller feil handling av verten og (ii) depositumet eller betalingen (eller den aktuelle delen) til den beskyttede gjesten ikke refunderes eller holdes urettmessig tilbake av verten. Et eksempel på denne beskyttede hendelsen er der verten «dobbeltbooker» ferieboligen til to eller flere gjester i samme tidsperiode(r).
  3. «Feilaktig fremstilling» betyr at (i) en beskyttet gjest har foretatt et depositum (hvis påkrevd) og full betaling til en vert for en feriebolig som står oppført på et Vrbo-nettsted, (ii) innen tolv (12) timer etter første gang i ferieboligen på den første dagen av leieperioden, og før avreise, forlater den beskyttede gjesten ferieboligen og nekter å bo i ferieboligen fordi fremstillingen av ferieboligen ikke er i samsvar (som definert nedenfor) med annonsen på Vrbo-nettstedet, (iii) depositum og/eller betalingen til den beskyttede gjesten ikke refunderes eller holdes urettmessig tilbake av verten og (iv) det finnes fremstilling av ferieboligen som ikke er i samsvar, noe som deretter blir bekreftet av oss etter vårt eget skjønn.
«Fremstilling som ikke er i samsvar» defineres som (i) Materielle defekter i ferieboligen som ikke stod i annonsen og som er så store og har en slik varighet at det er umulig å bo der under vanlig bruksforhold, som anmerket og dokumentert av den beskyttede reisende og/eller (ii) materiell svikt eller fullstendig mangel på varer eller tjenester eller fasiliteter som er en del av ferieboligen og som ble beskrevet i annonsen og som utgjør et faktisk og vesentlig løfte (inducement) til den beskyttede gjesten og leie av ferieboligen, som anmerket og dokumentert av den beskyttede gjesten. For å unngå tvil og i tillegg til de generelle restriksjonene og begrensningene som beskrives et annet sted i disse vilkårene INKLUDERER IKKE «Fremstillinger som ikke er i samsvar» der den beskyttede gjesten nekter å flytte inn i den leide ferieboligen pga. (i) hvor rent det er i ferieboligen, (ii) mindre eller uvesentlige defekter i ferieboligen i forhold til beskrivelsen i annonsen inkludert, men uten begrensning, forskjeller som gjelder: (1) Den faktisk plasseringen av ferieboligen, (2) det faktiske samlede boområdet i ferieboligen som er uvesentlig forskjellig fra beskrivelsen i annonsen og (3) en midlertidig defekt ved eller inne i ferieboligen eller tilhørende tjenester (som klimaanlegg som ikke fungerer, Internett, telefontjeneste, grill, boblebad eller svømmebasseng) eller (iv) eventuelle andre problemer som ikke er direkte i forbindelse med ferieboligen, f.eks. alle problemer i forbindelse med tilstøtende ferieboliger, nabolaget eller omgivelsene.
  1. «Urettmessig tap av depositum» betyr at en beskyttet gjesten har hatt et tap som et resultat av en tvist mellom den beskyttede gjesten og en vert av en feriebolig som står oppført på Vrbo-nettstedet, og som involverer et depositum som på slutten av oppholdet til den beskyttede gjesten, etter vårt eget skjønn, blir urettmessig holdt tilbake av verten og at dette er brudd på den gjeldende leieavtalen.
4. Illustrerende eksempler på tap som ikke er beskyttet.
Følgende er illustrerende eksempler på tap av penger som programmet IKKE beskytter mot, etter en avgjørelse tatt av oss etter eget skjønn:
  • EVENTUELLE ANDRE SKADER ENN BELØP SOM FAKTISK ER BETALT TIL ELLER DEPONERT HOS VERTEN, INKLUDERT INDIREKTE TAP, PREKONTRAKTUELT ERSTATNINGSANSVAR, TAPTE TOLLAVGIFTER, ANNEN KONTRAKTUELL STRAFF, FLYBILETT, TRANSPORTKOSTNADER OG/ELLER ANDRE KOSTNADER ELLER UTGIFTER.
  • EVENTUELLE DIREKTE ELLER INDIREKTE SKADER, ERSTATNING UTOVER DET SOM VILLE VÆRE NORMALT, DOKUMENTERTE ERSTATNINGSKRAV FØLGESKADER SOM OPPSTÅR SOM ET RESULTAT AV ELLER I FORBINDELSE MED DIN TILGANG TIL, VISNING AV ELLER BRUKEN AV VRBO-NETTSTEDENE ELLER FORSINKET ELLER MANGLENDE MULIGHET TIL TILGANG, VISNING ELLER BRUK AV VRBO-NETTSTEDENE.
  • Betalinger som er gjort til en vert for en booking som ikke er booket ved bruk av utsjekking på Vrbo.
  • Eventuelle depositum eller betalinger for en ferieleie som ikke refunderes eller returenes fordi den beskyttede gjesten ikke overholder policyene til verten, har brutt leieavtalen eller som på annen måte er tillatt iht. leieavtalen.
  • Betalinger eller depositum som gjøres til en hvilken som helst vert som bruker en uakseptabel betalingsmåte slik som, men ikke begrenset til, kontanter eller en sjekk utstedt til «cash» eller som etter vårt rimelige skjønn er mistenkelig og/eller bedragersk .
  • Alle typer tap der vi mener at den beskyttede gjesten og verten misbruker programmet.
  • Eventuelle tap av penger som er et resultat av hendelser om ligger utenfor kontrollen til Vrbo. Disse kalles vanligvis force majeure-hendelser som f.eks. værforhold,naturkatastrofer eller bygningsarbeid.
  • Eventuelle tap av penger som ikke oppstår direkte som et resultat av en beskyttet hendelse.
5. Krav ved behandling.
For å få erstatning for tap ved dette programmet må den beskyttede gjesten overholde kravene som står nedenfor. Dersom du ikke overholder disse kravene, eller hvis du gjør noe som hindrer Vrbos mulighet og/eller rett til å formilde tapt, eller dersom den beskyttede gjesten kommer med falske eller misvisende erklæring(er) i forbindelse med anmodning om erstatning for tap iht. denne avtalen, kan dette ugyldiggjøre den beskyttede gjestens rett til erstatning av tap ved bruk av dette programmet.
(a) Bevis for ikke-refunderte tap. Etter anmodning fra oss, må en beskyttet gjest gi Vrbo skriftlig bevis på at den beskyttede gjestens betaling ikke har blitt (og ikke vil bli) gjenvunnet fra, eller tilbakebetalt av banken(e), betalingsformidler eller utsteder av kredittkort (det dom er aktuelt). For å lindre tapet kreves det at en beskyttet gjest aksepterer ethvert forlik eller delvis betaling fra banken(e), betalingsformidler eller utstedere av kredittkort (det som er aktuelt), men kan fremdeles vᴂre kvalifisert til ytterligere refusjoner iht. Programmet opptil totalbeløpet.
(b) ID-bevis. En beskyttet gjest må sørge for skriftlig bevis på hans/hennes ID (f.eks. kopi av pass, førerkort, strømregning, kredittkortinformasjon osv.) som vi eventuelt krever etter vårt eget skjønn. Vi forbeholder oss retten til å avgjøre slike ID-dokumenters gyldighet etter vårt eget skjønn.
(c) Bevis på booking. Når vi ber om det, må den beskyttede gjesten sørge for en kopi (elektronisk eller utskrift) og bookingbekreftelse fra nettstedet da den beskyttede gjesten først booket en feriebolig ved bruk av utsjekking på Vrbo. I tillegg må vi kunne bekrefte bookingen ved bruk av bevis på en slik bookingen i registreringer hos Vrbo.
(d) Bevis på bekreftet booking. Når vi ber om det, må den beskyttede gjesten bevise at verten bekreftet bookingen, og at gjesten betalte for bookingen. Bevis på bekreftelse krever muligens at du sørger for dokumentasjon som e-post, telefon, skriftlig eller annen kommunikasjon med verten i forbindelse med bookingen.
(e) Bevis på betaling. På anmodning må den beskyttede gjesten sørge for skriftlig dokumentasjon av alle betalinger og refusjoner (delvis, full og/eller depositum) som er foretatt av verten. Akseptable betalingsmåter inkluderer, men er ikke begrenset til, kredittkort, PayPal, bankoverføring, personlig sjekk, e-sjekk, Chéques-Vacances, nasjonalt kredittkort, MOIP, Bcash, MercadoPago, PagSecuro, ELV/SEPA direkte debet, Pagos en linea PSE, PayU Latam, iDeal, BPay.
(f) Dokumentasjon av tap. Når vi ber om det, må den beskyttede gjesten sørge for all skriftlig dokumentasjon om tap eller underslag som vi ber om. Den beskyttede gjesten må sørge for skriftlig bevis på at verten har mottatt pengene fra den beskyttede gjesten, at de har blitt blitt gjort oppmerksom på anmodningen til den beskyttede gjesten, og at de har avvist eller ikke returnert eller refundert pengene til den beskyttede gjesten. Du skal ikke endre eller destruere noen dokumenter i forbindelse med tapet eller underslaget før saken er løst.
(g) Gi oss beskjed. Den beskyttede gjesten må gi beskjed til Vrbo inn tretti (30) virkedager etter den første hendelsen som førte til anmodning om erstatning ved tap fra den beskyttede gjesten under programmet via (i) e-post til kundestøtte, (ii) post til FAO Vrbo Garanti for trygg og sikker booking, EG Vacation Rentals Ireland Ltd, 25. St. Stephen's Green, 3rd floor, Dublin 2, D02 XF99, Irland.
(h) Levere en anmodning om erstatning ved tap. Den beskyttede gjesten må fylle ut, undertegne og sende anmodningen om erstatning ved tap sammen med all dokumentasjon som vi ber om og som sendes til oss innen seks måneder etter første oppholdsdag ved den aktuelle ferieboligen. Hvis det anmodningen om erstatning ved tap ikke sendes innen denne tidsperioden, skal alle krav regnes som avvist. Anmodningen om erstatning ved tap som sendes, må inneholde den beskyttede gjestens samtykke om at: (i) Eventuell betaling som er tilgjengelig for en slik beskyttet gjest under programmet skal bare kunne betales i den utstrekning at utbetalinger av eventuell dekning eller gjenvinning fra en forsikringspolise eller annen kilde til gjenvinning som den beskyttede gjesten har eller kan motta penger fra, er utilstrekkelig for å kunne dekke hele erstatningen til den beskyttede gjesten ved tap eller underslag foretatt av verten. (ii) Hvis vi gir deg erstatning ved tap under dette programmet, samtykker du i at vi overtar alle rettigheter overfor verten og eventuelle tredjeparter i forbindelse med tap og at vi kan forfølge slike rettigheter direkte eller på dine vegne etter vårt eget skjønn. (iii) Hvis vi gir deg erstatning for tap under programmet og du senere får erstatning for tapet fra verten eller en forsikringspolise eller annen kilde til gjenvinning, skal du betale oss tilbake erstatningsbeløpet omgående. (iv) Du samtykker i å utføre et generelt forlik og en fritaksavtale som dermed fritar oss, vårt moderselskap, datterselskaper og tilknyttede selskaper fra eventuelle krav som oppsto før datoen til en betaling som ble foretatt iht. programmet. Vi skal fullføre behandlingen av alle anmodningene og erstatning ved tap under programmet innen rimelig tid etter at vi har mottatt all dokumentasjon som vi har bedt om. Som bemerket overfor, anbefaler vi at den beskyttede reisende som søker om erstatning ved tap, ikke kaster eller endrer noen dokumentasjon i forbindelse med anmodning om erstatning ved tap, før saken er løst.
6. Hjelp oss å hjelpe deg.
Uten negativ innflytelse på kravene som er angitt ovenfor, hvis en beskyttet gjest ber om erstatning for tap under programmet, samtykker vedkommende i å gi oss på betimelig basis, all dokumentasjon som vi ber om som en støtte ved anmodningen. Den beskyttede gjesten samtykker også i å samarbeide fullt ut med oss ved aspekter av erstatningsprosessen. Vi kan avvise erstatning ved tap til enhver beskyttet gjest som ikke svarer på spørsmål i forbindelse med et påstått tap innen tidsrammen som spesifiseres i disse vilkårene.
7. Hele avtalen. Kontraktinformasjon.
Disse vilkårene utgjør hele avtalen mellom Vrbo og den enkelte beskyttet gjesten når det gjelder programmet. Unntatt det som eventuelt modifiseres av disse vilkårene, erkjenner den enkelte beskyttet gjesten og samtykker i å være bundet av de eksisterende vilkårene og betingelsene på nettstedet inkludert, men ikke begrenset til bestemmelsen om tvisteløsning og mekling. Skulle disse vilkårene og betingelsene være i strid med bruksbetingelsene, gjelder disse vilkårene. Hvis du har noen spørsmål om programmet eller disse vilkårene, skal du kontakte oss med: (i) e-post til kundestøtte. (ii) med post til FAO Vrbo Garanti for trygg og sikker booking, EG Vacation Rentals Ireland Ltd, 25. St. Stephen's Green, 3rd floor, Dublin 2, D02 XF99, Irland eller (iii) ved å kontakte kundeservice.